Stocznie, Statki

Kilka miesięcy temu - w sierpniu ubiegłego roku w Gdańsku obsłużono największy w historii portu tankowiec z irańską ropą na potrzeby Rafinerii Lotos, który przywiózł wówczas do portu blisko 300 tysięcy ton surowca.

Już wówczas prawdopodobnym było, że nie będzie to jedyna dostawa ropy z tego kierunku na potrzeby polskich rafinerii, bowiem zniesienie sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową nałożonych na Iran i otwarcie rynku UE na surowiec kraju dysponującego niemal największymi złożami ropy na świecie, wpisuje się w prowadzoną przez Polskę politykę dywersyfikacji dostaw energetycznych.

Tymczasem Port Gdańsk z funkcjonującą tu Bazą Paliw Płynnych spółki Naftoport to najbardziej predestynowane miejsce do obsługi morskich dostaw ładunków energetycznych do kraju, bowiem infrastruktura bazy obejmująca aż pięć stanowisk statkowych posiada roczny potencjał przeładunkowy wynoszący ok. 40 mln ton. Takie parametry czynią ją jednym z najbardziej konkurencyjnych terminali naftowych na południowym Bałtyku, co tym samym sprzyja umacnianiu pozycji Gdańska w zakresie obsługi ładunków masowych płynnych w tej części Europy.

Baza Paliw dzięki jej połączeniu systemem rurociągów z rafineriami stanowi optymalną alternatywę względem lądowych dostaw surowca. Natomiast parametry terminalu pozwalają w całości pokryć zapotrzebowanie na ropę nie tylko polskich rafinerii, ale także dwóch zakładów rafineryjnych zlokalizowanych we wschodnich landach Niemiec.

Dodatkowym atutem jest dostępność Portu Gdańsk dla największych statków jakie mogą wpłynąć na akwen Bałtycki. Baza przystosowana jest bowiem do obsługi potężnych oceanicznych tankowców typu Aframax, Suezmax oraz VLCC (Very Large Crude Carrier).

Potencjał ten z powodzeniem wykorzystują rafinerie polskie zarówno Lotos, jak i Orlen. Ta pierwsza, dla której w drugiej połowie roku do Gdańska dotarła dostawa ok. 2 mln baryłek ropy na pokładzie tankowca Atlantas, ponowiła zamówienie na dostawę irańskiego surowca, który także niebawem trafi do gdańskiego portu.

Nie inaczej stało się w przypadku drugiej z rafinerii - PKN Orlen, dla której dostawa ropy z tego kierunku dotarła do portu w miniony poniedziałek. 23 stycznia nad ranem tankowiec Vilamoura przywiózł 130 tys. ton surowca. Statek, podobnie jak poprzednio Atlantas wyruszył z irańskiego terminalu eksportowego na wyspie Kharg w ostatnich dniach grudnia, skąd dalej przez Morze Czerwone Kanałem Sueskim dopłynął do Gdańska. Operacje przeładunkowe trwały bardzo krótko bo zaledwie 24 godziny i nad ranem 24 stycznia statek wyruszył w kolejny rejs.

rel (Port Gdańsk SA)

+1 VLCC 2 mln barrels?...would be difficult in GDN:)
Statek VLCC wplywajacy na m.baltyckie jest ograniczony zanurzenie do 15 m.Standardowy VLCC ma 20-22 m zanurzenia i wtedy ma na burcie 2 mln barylek.Przy zanurzenieu 15 m ta wartosc spada w przyblizeniu do 1.5 mln barylek.

Pozdrawiam Serdecznie.
25 styczeń 2017 : 23:30 Master Mariner VLCC | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter