Stocznie, Statki

W Świnoujściu zacumował nowoczesny, niemały kablowiec - statek nieczęsto spotykanego w polskich portach rodzaju, dodatkowo zwracający uwagę swoją niecodzienną architekturą, szczególnie kształtem części dziobowej. W polskim porcie Nexus pojawił się w niezupełnie typowej dla siebie roli.

Ostry, spiczasty, "trójkątny" kształt dziobu i dziobówki jest charakterystyczny dla nowych projektów statków różnych typów z nadbudówką na dziobie (m.in. ciężarowców, statków typu PSV i innych) autorstwa grupy Damen.

Co do postaci konstrukcyjnej, konfiguracji, z nadbudówką na wysokiej dziobówce i obszernym, niskim pokładem głównym, Nexus (z łacińskiego - "połączenie") przypomina nieco niektóre ciężarowce (module carriers) i ciężarowce wpływne (heavy lift submersible vessels). Jednak pokład statku zajęty jest przez bęben do składowania ("karuzelę") i inne urządzenia służące do układania kabli podmorskich.

Kablowiec Nexus łączy jednak z ciężarowcami nie tylko wygląd, ale i geneza koncepcyjna. Nexus zbudowany został bowiem według projektu DOC 8500 - na bazie koncepcji DOC (Damen Offshore Carrier) czyli relatywnie taniego "małego" ciężarowca z możliwością przeładunku ro-ro stanowiącego platformę możliwą do wykorzystania w różnych sektorach rynku żeglugowego i offshore (przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, instalacji offshore, zaopatrzenia offshore i przewozów ro-ro).

Nie do końca typowa jest rola, w jakiej kablowiec występuje cumując w Świnoujściu. Wykorzystany bowiem został jako transportowiec. Przywiózł z Finlandii kabel dla innej jednostki przeznaczonej do układania kabli na dnie morza. Oczekuje na nią w Świnoujściu, gdzie odbędzie się bezpośredni przeładunek. Obecny ładunek kabla na pokładzie Nexusa przeznaczony jest dla barki do układania kabli BoDo Constructor przekazanej w tym roku niemieckiemu armatorowi Bohlen & Doyen GmbH przez stocznię Poltramp Yard. Jednostka ta układa obecnie kable na farmie wiatrowej w pobliżu Rugii, w tym jej połączenie z siecią lądową w miejscowości Lubmin.

Pierwszy odcinek kabla BoDo Constructor przyjął na pokład bezpośrednio, w porcie Pikkala w Finlandii. Nexus zabrał drugi odcinek. Pobyt kablowca Nexus w Świnoujściu, gdzie pojawił się on 8 grudnia i zacumował przy Nab. Zaopatrzeniowym w Basenie Bałtyckim, przewidywany do początku 2017 roku, kiedy to po przekazaniu w świnoujskim Euroterminalu - pod koniec tego roku - kabla (drugiego ładunku) na barkę Bodo Constructor odpłynie do portu Pikkala w Finlandii po następną, trzecią partię ładunku.

Opiekę agencyjną nad statkiem sprawuje w Polsce Poseidon Frachtcontor Junge Ltd.

Statek ma ok. 123 m długości i ponad 27 m szerokosci. Wyposażony jest w bęben ("karuzelę") o ładowności 5000 ton kabla.
Oferuje łącznie 90 miejsc dla załogi stałej oraz techników i inżynierów zajmujących się układaniem kabla.

Kablowiec holenderskiego armatora Van Oord wprowadzony został oficjalnie do eksploatacji w marcu minionego roku. Zbudowała go stocznia w Gałaczu (Rumunia) - Damen Shipyard Galati z Grupy Damen Shipyards Group. Nexus został zbudowany (łącznie z procesem projektowania) w ciągu zaledwie 15 miesięcy i przekazany nieco przed datą kontraktową. Gotowy był więc (zgodnie z pierwotnym zamówieniem) w zasadzie w grudniu 2014 roku. Jednak na początku roku 2015 instalowano na nim w holenderskim Vlissingen jeszcze dodatkowe urządzenia do układania kabli, zamówione (dodane w projekcje) już po złożeniu pierwotnego zamówienia na statek.

Pierwszym zatrudnieniem Nexusa była praca na morskiej farmie wiatrowej Gemini, 85 km od Groningen w Holandii.

PBS

Fot.: Poseidon Frachtcontor Junge Ltd.; Van Oord; Rys. Van Oord

Nexus - charakterystyka podstawowa: długość całkowita - 122,68 m, szerokość całkowita - 27,45 m, zanurzenie konstrukcyjne - 5,82 m; nośność - 8398 t; tonaż pojemnościowy brutto - 8650 (według niektórych źródeł - 9675); prędkość eksploatacyjna - 12,4 w.; moc napędu głównego - 4200 kW; silniki głównych zespołów prądotwórczych - 2 × 2666 kW + 2 × 2000 kW; łączna moc zainstalowana - 10 948 kW; pomocniczy zespół prądotwórczy - 1 × 1432 kW; stery strumieniowe dziobowe - 2 × 1000 kW; ster azymutalny, chowany w kadłubie 1 × 1000 kW; ładowność bębna na kabel - 5000 t; unos głównego dźwigu - 100 t na wysięgu 15,00 m; miejsc dla załogi - 90; pojemność zbiorników paliwowych - 1678 m³, pojemność zbiorników wody słodkiej - 187 m³; system pozycjonowania dynamicznego - DP2; klasyfikacja - Lloyd’s Register, notacja klasy - 100 A1 Offshore Supply Ship *I.W.S., ECO (A, BWT, GW, IHM, OW, P), WDL (20T/m2, Aft to Fr 112) LMC, UMS, DP (AA). CAC1.

 

Jak działa kablowiec Nexus...

 

Relacja z chrztu i oficjalnego wprowadzenia statku do eksploatacji

 

Nexus na próbach morskich

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter