W sobotę, 12 listopada wieczorem, do Delfzijl w Holandii dotarł holownik Amon z częściowo wyposażonym kadłubem cementowca zbudowanego w Szczecinie. Zespół holowniczy wyruszył ze Skolwina 9 listopada.
Po przejęciu przez jednostki lokalnego przedsiębiorstwa holowniczego kadłub został doprowadzony z Delfzijl do stoczni Royal Bodewes w Hoogezand, na której zamówienie został zbudowany w stoczni Partner.
Jednostka o stoczniowym numerze budowy Bodewes NB 766, nosić będzie imię Furuvik i jest jedną z dwóch budowanych przez stocznię Royal Bodewes na zamówienie armatora Eureka Shipping należącego do cypryjskiego SMT Shipping z oddziałem (centrum załogowego i technicznego zarządzania flotą) w Gdyni.
Jak widać na zdjęciach z holowania między Polską a Holandią, kadłub został wyposażony w Polsce w w dość wysokim stopniu - także we wszystkie lub w większość zasadniczych urządzeń funkcjonalnych (przeładunkowych), bardzo specyficznych - przystosowanych do obsługi cementu i niektórych innych ładunków proszkowych. Statek wyszedł z polskiej stoczni także z zainstalowanymi głównymi urządzeniami i systemami siłowni, z wałem i śrubą napędową.
W projekcie statku zastosowano kształt dziobu i dziobówki inspirowany rozwiązaniem Groot Cross-Bow opatentowanym przez holenderskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Groot Ship Design (mające oddział w Szczecinie). Kształt taki zapewnia, według pomysłodawców, przy utrzymaniu takiej samej prędkości, zmniejszenie zapotrzebowania na moc (a co za tym idzie - pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa) w porównaniu ze statkiem o konwencjonalnym kształcie części dziobowej.
Jak wynika z informacji jednego z dostawców wyposażenia na statki budowane dla Eureka Shipping przez Royal Bodewes (Radio Holland dostarczającego systemy komunikacji satelitarnej i nawigacyjne), oba cementowce mają być eksploatowane na Karaibach.
Pierwszy ze statków (Bodewes NB 766 - Furuvik), o nośności 4500 t, przekazany zostanie armatorowi prawdopodobnie na początku roku 2017 (choć wcześniej dostępne źródła mówiły o końcu roku bieżącego), drugi (NB 767) - także w roku 2017. Będzie to najprawdopodobniej jednostka większa - o nośności ok. 7000 ton.
Warto zauważyć, że Furuvik będzie we flocie Eureka Shipping (związanej z SMT Shipping) i zarządzanym przez oddział SMT Shipping w Gdyni pierwszym nowym cementowcem, a nie zakupionym z rynku statków używanych. Jeszcze nie tak dawno, 7 września br. do floty w zarządzie SMT dołączył cementowiec Fjordvik, zbudowany w 1976 r. przez stocznię J.J. Sietas GmbH z Hamburga.
Działalność inwestorów związanych z SMT Shipping na rynku cementowców rozpoczęła się w 2010 roku. Jak relacjonowało wtedy wydawnictwo "Trade Winds" - Kai Grotterud, były dyrektor z biura norweskiego armatora Torvald Klaveness, stał za utworzeniem nowej cypryjskiej cementowej firmy żeglugowej Eureka Shipping Ltd.
Firma ta na początku kontrolowała siedem statków - wszystkie zakupione od Klaveness-a (po czym ten norweski armator został wtedy z jednym cementowcem - KCL Barracuda o nośności 17 700 t z 1984 r.; od tamtego jednak czasu odbudował swoją flotę cementowców). Wspomnianymi siedmioma jednostkami stanowiącymi zaczątek floty Eureka Shipping były wg "Trade Winds": Cemstar (8000 t nośności, zbudowany w 1989 r.), Sunnanvik (9000 t, 1978), Ostanvik (4900 t, 1974), Vestanvik (3200 t, 1966), Conberria (6000 t, 1981), Danavik (5700 t, 1983) i Envik (3700 t, 1983).
Cementowce zakupione na start przez Eureka Shipping pochodziły z lat 70 i 80-tych minionego wieku, były jednak dobrze utrzymane.
"Trade Winds", przy okazji publikacji informacji o nowej firmie żeglugowej Eureka Shipping informował również, że "jest ona kontrolowana przez inwestorów związanych z cypryjską SMT Shipmanagement & Transport, a SMT będzie się zajmować technicznym zarządem floty cementowców Eureki przez swój oddział w Polsce".
Obecnie flota cementowców SMT Shipping (wdług wykazu z witryny internetowej firmy) w porównaniu do wcześniej podanej, wyjściowej, wzbogaciła się o jednostki: Caribe Star (6947 ton nośności, 1971 - rok budowy), Fjordvik (4117 t, 1976 r.), Nordanvik (5547 t, 2002 r.), Somerset (23 500 t, 1978 r.) i Winterset (22 530 t, 1979 r.), a ubyła z niej Conberria.
PBS
Fot.: Adam Woźniczka, Royal Bodewes
Cementowiec Furuvik - charakterystyka podstawowa
nr IMO 9781516
państwo bandery Wyspy Marshalla
stocznia (główny kontraktujący, ostateczne wyposażenie) Royal Bodewes, Hoogezand, Holandia (Bodewes' Scheepswerven B.V.)
stocznia (częściowo wyposażony kadłub) Partner Stocznia Sp. z o.o., Police
(zakład produkcyjny przy nabrzeżu Fant, w rejonie dawnej Papierni Skolwin w północnym Szczecinie)
stoczniowy numer budowy 766
zamówienie 01.05.2015
położenie stępki 23.11.2015
wodowanie 23.08.2016
ekspedycja częściowo wyposażonego statku 09.11.2016
prawdopodobne przekazanie do eksploatacji I kwartał 2017 r.
długość całkowita 99,99 m
szerokość konstrukcyjna 15,80 m
wysokość boczna 10,05 m
nośność 4500 t
tonaż pojemnościowy brutto 3100
pojemność skompensowana brutto 3909 CGT
klasyfikacja (rozważana, brak aktualnych danych) Lloyd's Register
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.