Vistal Gdynia SA, wiodący producent wielkogabarytowych, specjalistycznych konstrukcji stalowych w Polsce, realizujący kontrakty dla klientów w kraju i na rynkach zagranicznych, złożył ofertę w konsorcjum z HAK Entreprenør AS w trybie przetargu publicznego na wykonanie zadania pn. "Projekt E6 Tana Bru" - budowa nowego mostu Tana Bru w Norwegii, w pobliżu przylądka Nordkapp (w pobliżu granicy norwesko-rosyjskiej).
Oferta konsorcjum Vistal Gdynia i HAK Entreprenør AS została wybrana jako najkorzystniejsza. Cena zaoferowana przez konsorcjum to 158,5 mln PLN (332,6 mln NOK netto).
Jest to pierwsza oferta Vistal Gdynia, w formule Generalnego Wykonawcy, wybrana jako najkorzystniejsza na rynku skandynawskim. Generalne Wykonawstwo w Skandynawii to jeden z filarów strategii Grupy Vistal i kolejny krok w rozwoju Spółki. Grupa zrealizowała oraz realizuje w formule Generalnego Wykonawcy, projekty infrastrukturalne w Polsce.
- Cieszymy się, że nasza oferta w konsorcjum z norweskim graczem, została wybrana jako najkorzystniejsza. W 2014 roku założyliśmy w Szwecji spółkę zależną, której celem jest zwiększanie naszej skali działalności na rynku skandynawskim, poszerzanie zakresu wykonywanych prac i udział w przetargach publicznych. Generalne wykonawstwo w Skandynawii to jeden z filarów strategii Grupy Vistal i kolejny krok w rozwoju Spółki. Oferta na realizację mostu Tana Bru to bardzo prestiżowy projekt, wymagający zastosowania skomplikowanych technologii inżynieryjnych. Norweski projekt zakłada zburzenie istniejącego obiektu z 1948 roku i wybudowanie nowego mostu nad rzeką Tana, która jest popularnym, objętym ochroną łowiskiem łososia. Odpowiednie zaplecze technologiczne i unikalne know-how Grupy Vistal pozwala nam na udział w najbardziej skomplikowanych projektach - mówi Ryszard Matyka, Prezes Zarządu Vistal Gdynia SA.
Tana Bru jest centralnym punktem węzłowym w Øst-Finnmark i największym mostem w tym regionie Norwegii, będącym jednocześnie jego wizytówką. Most z 1948 roku nie spełnia jednak wymogów dotyczących współczesnego transportu ciężarowego. Nowy obiekt został zaprojektowany jako most wantowy, z asymetrycznym pylonem o wysokości 95 m, którego wieże krzyżować się będą na wysokości 70 m. Most będzie wyposażony w specjalny system zapewniający różnokolorowe efekty świetlne, które ożywią okolicę zwłaszcza w czasie nocy polarnych. Most będzie miał 14 m szerokości, z chodników po obydwu stronach mostu widoczna będzie rzeka Tana, również ta część, na której odbywają się tradycyjnie połowy łososia (od czerwca do sierpnia). Rzeka Tana uważana jest za jedno z najlepszych miejsc na świecie do połowu łososia. Rocznie łowi się tutaj ok. 250 ton tego gatunku.
rel (VISTAL Gdynia SA)