Stocznie, Statki

Jak poinformowała stocznia Damen Shipyards Galati - najnowszy, zarazem jeden z kilku pierwszych zbudowanych holowników typu ASD 2913, noszący imię Herkules - opuścił Galati (Gałacz) w Rumunii w poniedziałek, 10 października. Wcześniej został przekazany armatorowi - WUŻ Port & Maritime Services Co Ltd (WUŻ Przedsiebiorstwo Uslug Portowych i Morskich Sp. z o.o.) z Gdańska.

Z informacji możliwych do uzyskania w serwisach pokazujących pozycje i ruch statków w oparciu o sygnały AIS wynika jednak, że holownik opuścił redę portu Tulcea już dzień wcześniej, 9 października, wczesnym popołudniem (Gałacz położony jest nad Dunajem, ok. 80 km od ujścia rzeki do Morza Czarnego). Natomiast w poniedziałek, 10 października przeszedł przez cieśninę Bosfor i po południu minął Istambuł, a późnym wieczorem / w nocy był już na środku Morza Marmara. We wtorek rano / przed południem powinien przejść przez Cieśninę Dardanele i znaleźć się na Morzu Egejskim.

Według informacji dostępnych 10 października - w Gdańsku spodziewany jest 5 listopada.

Statek, o stoczniowym numerze budowy 513105, noszący imię Herkules - tylnopędnikowy (ASD) holownik o łącznej mocy napędu głównego rzędu 5050 kW (6772 KM) i uciągu na palu ponad 80 T i długości ok. 29 m, zwodowany został 21 lipca br. (patrz: materiały video pod artykułem), a stępkę pod jego budowę położono 24 listopada roku 2015.

Chociaż jednostkę zbudowała i w pełni wyposażyła rumuńska stocznia Santierul Naval Damen Galati SA, to formalnie głównym kontraktującym była Scheepswerf Damen - Gorinchem B.V. z Holandii.

Więcej o tym holowniku - w naszym wcześniejszym materiale: Herkules - nowoczesny, mocarny holownik dla portu Gdańsk.

PBS

Fot.: Damen Shipyards Galati

-1 Kpt. Ż. W. Zbigniew W. Gamski
Dlaczego holownik zbudowany dla polskiego portu zbudowano w Rumunii? Czy nasze stocznie sa już w takim stanie ze i tego nie potrafią?
Nie miszkam od 30 lat w RP i nic nie wiem o stanie polskiej gospodarki morskiej ale pamiętam że kiedyś byłem z niej dumny. Byłem dumny że statek na ktorym plywam pochodzi z polskich stoczni. A co teraz?
ZWG
11 październik 2016 : 17:20 czyje imie do diabla | Zgłoś
0 Kpt. Ż. W. Zbigniew W. Gamski
Odpowiadam sam sobie. gdy w rubryce gdzie jest uwaga: Imię (obowiązkowe) wpisałem własne imię komentarz zostal odrzucony. Jak wpisałem "czyje imię do diabła" zostałem opublikowany. Z góry przepraszam ale coś u was nie gra.
ZWG
11 październik 2016 : 17:24 czyje imie do diabla | Zgłoś
+1 Polskie stocznie nie istnieją
niestety nie ma czegoś takiego jak POLSKIE STOCZNIE :(
12 październik 2016 : 22:24 Polskie stocznie | Zgłoś
+1 Polskie stocznie nie istnieją
Bardzo smutna rzeczywistość, cała nasza gospodarka jest w obcych rękach :(
19 październik 2016 : 10:19 czytelnik | Zgłoś
0 Holownik
Panie Kapitanie jak Pan myśli,tylko warunki ekonomiczne były powodem budowy w Rumuni.
17 styczeń 2017 : 09:54 AndrzejWUŻ | Zgłoś
0 Najlepiej zapytaj Tuska..
Może powie dlaczego musiał wykonać rozkaz Makreli o zamknięciu polskich stoczni.
11 październik 2016 : 18:01 kolo | Zgłoś
+1 haha
haha no jasne wszystko wina Tuska lol
11 październik 2016 : 18:51 Marian | Zgłoś
+3 Projekt Damena
I budowa w jednej z ich stoczni. Dlatego Rumunia
11 październik 2016 : 19:37 stocznia | Zgłoś
+1 Odp
Poniewarz my Polacy i nasz Rzad mamy w d i sie wstydzimy jestesmy wilkami dla rodakow kraj sprzedawxow ikrrr wsyd dal 3 miadata i szcz
14 październik 2016 : 19:33 Krzyzakus poczatek | Zgłoś
+1 Widzialem go w czwartek
Widzialem go w czwartek na kanale plynol w strone Kiel.Bardzo fajny zaluje ze foty nie walnolem.
29 październik 2016 : 10:44 sikor | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0716 4.1538
EUR 4.2312 4.3166
CHF 4.5197 4.6111
GBP 5.1034 5.2064

Newsletter