Na początku maja poinformowano, że operator Bluewater otrzymał notę zakończenia kontraktu od przedsiębiorstwa wydobywczego Nexen (spółka zależna chińskiego koncernu naftowo-gazowego CNOOC) na jednostkę wydobywczo-magazynowo-terminalową (FPSO) Aoka Mizu pracującą od kilku lat na polu Ettrick na Morzu Północnym, ok. 120 km na północny-wschód od Aberdeen na akwenie o głębokości 115 m. Wyłączona z eksploatacji jednostka wydobywcza trafiła wczoraj do stoczni Remontowa SA w Gdańsku.
Aoka Mizu pojawiła się na Zatoce Gdańskiej w sobotę, 6 sierpnia, ale ze względu na warunki pogodowe przyholowana została do nabrzeża Remontowej SA dopiero w poniedziałek, 8 sierpnia, wieczorem.
Wydobycie ze wspomnianego złoża zakończono 1 czerwca, po czym rozpoczęto procedurę odłączenia i demobilizacji FPSO Aoka Mizu. W związku z zakończeniem eksploatacji pola Ettrick, system kotwiczenia i podwodna boja kotwicząco-przeładunkowa pozostawione po Aoka Mizu, mają być usunięte do przełomu lat 2017 i 2018, po czym nastąpi zaślepienie i opuszczenie (abandonment) odwiertów w latach 2018/2019.
Jak poinformował Bluewater w oficjalnym komunikacie - "aktywnie poszukiwane są możliwości ponownego zatrudnienia FPSO Aoka Mizu".
W międzyczasie skierowano jednostkę na remont do stoczni Remontowa SA w Gdańsku. W zależności od potrzeb związanych z ewentualnym następnym zatrudnieniem pływającego systemu wydobywczego może się okazać, że jego operator - zleceniodawca remontu powierzy polskiej stoczni także inne prace (modyfikacje, modernizację, itp.) w związku z czym niewykluczone, że Aoka Mizu pozostanie w Gdańsku przez dłuższy czas.
Aoka Mizu jest siódmą jednostką FPSO zaprojektowaną, zbudowaną, posiadaną i eksloatowaną przez Bluewater. Zatrudniona była na polach Ettrick i Blackbird przez Nexen Petroleum UK od sierpnia 2009 r.
Jednostka, przystosowana do eksploatacji w najtrudniejszych warunkach pogodowych, ma 248,2 m długości i mieści do 90 osób załogi, dysponuje zbiornikami do składowania ponad 95 000 m³(600 000 baryłek) ropy.
Kadłub Aoka Mizu został zbudowany (od razu według projektu FPSO) w stoczni Hitachi Zosen w Japonii i przeholowany do Labuan (Malesia), gdzie spędził kilka lat "na sznurku", a następnie do stoczni Sembawang w Singapurze, gdzie w latach 2006-2008 integrowano i zainstalowano moduły topsides - konstrukcje, urządzenia i systemy na pokładzie służące obróbce urobku (ropy i gazu) oraz moduł mieszkalny (nadbudówkę). Dokonano też pewnych modyfikacji konstrukcji kadłuba. Moduły procesowe (obróbcze) zbudowano w Tajlandii i przeholowano na barkach do stoczni w Singapurze, w celu instalacji na kadłubie zbudowanym w Japonii.
Aoka Mizu posiada własny napęd pozwalający tej jednostce FPSO samodzielnie się przemieszczać na dłuższych dystansach (np. z Singapuru do Europy), jednak do Zatoki Gdańskiej jednostka wpłynęła w asyście dwóch holowników - Zeus i Boa Odin. Aoka Mizu wypsoażona jest także w system pozycjonowania dynamicznego, pomagający m.in. w samodzielnym podejściu do podwodnej boi kotwicząco-przeładunkowej.
Bluewater, to jeden ze światowych liderów w budowie i eksploatacji pływających systemów wydobywczych i zarazem nowy klient w portfolio Remontowej SA. Firma oferuje m.in. usługi projektowo-inżynierskie, nadzoru inwestorskiego w zakresie projektowania i budowy oraz i produkty i komponenty dla pływających systemów wydobywczych (FPSO) i magazynowych (FSO) dla podmiotów zewnętrznych (m.in. kompletne systemy FPSO i FSO, systemy kotwiczenia, krętliki przepływowe dla transferu ładunków dla jednostek pływających kotwiczonych jednopunktowo, systemy przeładunku offshore dla LNG, systemy konwersji energii pływów, etc.).
Posiada jednak i eksploatuje także własną flotę jednostek FPSO przystosowanych do pracy w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Do floty tej należą: Acqua Blu, Ayer Biru, Lan Shui, Uisge Gorm, Glas Dowr, Bleo Holm, Haewene Brim, Munin i Aoka Mizu. Wszystkie te nazwy (poza Munin) znaczą "Bluewater" ("błękitna woda") w różnych językach - zazwyczaj w lokalnym dialekcie państwa lub regionu, u którego wybrzeży pracuje określona jednostka.
Aoka Mizu to nie pierwsza jednostka wydobywcza w Remontowej SA. Przypomnijmy, że w 2007 roku gdańska stocznia przekazała do eksploatacji pływający system wydobywczy o postaci statku jednokadłubowego - FPSO Petrojarl Cidade De Rio Das Ostras, którego właścicielem i operatorem jest Teekay Petrojarl Production AS, a czarterującym - brazylijski Petrobras. Kilka tygodni temu Remontową SA opuścił z kolei pływający system wydobywczy o postaci platformy półzanurzalnej - FPF-1 zbudowany "od zera" na bazie zmodyfikowanej w Gdańsku "gołej" konstrukcji platformy sprowadzonej do Gdańska przez zleceniodawcę.
W stoczni Remontowa SA znajdują się obecnie jeszcze dwie inne duże jednostki offshore: pływające systemy magazynowo-terminalowe (FSO) Apollo Spirit (przebudowywany już niegdyś w tej samej stoczni) i Hanne Knutsen (przebudowywany obecnie ze zbiornikowca wahadłowego na FSO dla pola naftowego Martin Linge), a także zbiornikowiec wahadłowy (przeznaczony do odbioru ropy z morskich instalacji wydobywczych i magazynowych, takich, jak platformy, FSO, FPSO, etc.) Navion Anglia.
PBS
Fot.: Bluewater, Piotr B. Stareńczak
FPSO Aoka Mizu - charakterystyka podstawowa
do głównych funkcji FPSO Aoka Mizu należą między innymi:
- przyjmowanie płynów (urobku) z odwiertów podwodnych
- sterowanie i monitoring odwiertów podwodnych
- obróbka przyjętych płynów i separacja na ropę surową, wodę i gaz
- składowanie ustabilizowanej ropy
- ciśnieniowe wpompowywanie (wtłaczanie) chemikaliów do złoża (stymulacja odwiertów), a także wtłaczanie wody i gazu
długość całkowita 248,10 m
szerokość konstrukcyjna 42,00 m
wysokość boczna 21,20 m
nośność 89 184 t
kadłub podwójnoposzyciowy
powierzchnia pokładu 7985 m²
kotwiczenie przez krętlik wieżowy (turret) i podwodną boję kotwicząco-przeładunkową (TMS - turret mooring system)
system pozycjonowania dynamicznego DP1
pojemność magazynowa 604 478 baryłek (96 112 m³) w 11 zbiornikach
lądowisko dla śmigłowców do wielkości Sikorsky S-61 lub N/EH 101
zdolność przeróbcza płynów (urobku) 35 000 baryłek / dobę (b/d)
produkcja (wydobycie po obróbce) ropy 30 000 b/d
wydobycie wody 20 000 b/d
wydajność wpompowywania wody do złoża 55 000 b/d
wydajność obróbki wody morskiej 55 000 b/d
wydajność sprężania gazu 2 ×22,2 MMscfd
obróbka gazu 35 MMscfd (dehydracja)
elektrownia okrętowa 2 ×10 MW (turbina gazowa) + 2 ×5,4 MW (zespoły prądotwórcze z silnikami wysokoprężnymi)
klasyfikacja Det Norske Veritas
notacja klasy + 1A1 Ship- Shaped Production and Storage Unit with the additional Notations POSMOOR, Crane, Ec0, HELDK-SH, DYNPOS- AUT, UKVS.