W ostatnią sobotę, 12 marca 2016 r., norweska stocznia Kleven zwodowała 116-metrowy luksusowy superjacht ekspedycyjny (expedition superyacht support vessel). Jego kadłub zbudowano w Polsce i w postaci częściowo wyposażonych bloków przetransportowano na barko-pontonie do Norwegii.
Jest to drugi statek zbudowany przez stocznię Kleven dla nowozelandzkiego multimiriardera Greame Hart'a, który, wraz z rodziną, uczestniczył w ceremonii wodowania w stoczni w Ulsteinvik w minionym tygodniu. Pierwszy superjacht Hart’a z Kleven - 107-metrowy Ulysses (NB 366, również z częściami kadłuba powstałymi w Szczecinie) został wprowadzony do eksploatacji w 2015 roku i odbywa obecnie swój pierwszy rejs po Morzu Śródziemnym.
Nowy, zwodowany właśnie, 116-metrowej długości 18-metrowej szerokości megajacht (o stoczniowym n-rze budowy NB 370) został zaprojektowany (pod symbolem MT 5006 MKII ESV) przez norweskie biuro konsultingowe Marin Teknikk z Herøy we współpracy z projektantem Kyle'm Dick'iem z nowozelandzkiej firmy projektowo-konsultingowej Oscar Mike Naval Architects. Statek o tonażu pojemnościowym brutto 6700 jednostek przeznaczony jest do długich rejsów "ekspedycyjnych" w trudnych pogodowo akwenach (np. w rejonach arktycznych) i łączy solidny, "roboczy" charakter z luksusami i atrakcjami dla armatora i jego gości, typowymi dla superjachtu. Na pokładach superjachtu projektu MT 5006 MKII ESV zaplanowano miejsce dla 66 osób.
Luksusowy statek ma być przekazany armatorowi w lipcu tego roku.
Częściowo wyposażone bloki kadłuba zarówno dla superjachtu Ulysses (w czerwcu 2014 roku), jak i na zwodowaną właśnie jednostkę Kleven NB 370, dostarczyła stocznia Partner Shipyard Sp. z o.o. ze Szczecina. Trzy bloki kadłuba superjachtu o symbolu budowy NB 370 zostały dostarczone ze Szczecina do stoczni w Ulsteinvik na holowanym barko-pontonie w grudniu minionego roku. Ich budowa nie została jednak zakontraktowana bezpośrednio w polskich stoczni. Formalnie dostawcą dla Kleven'a jest holenderska firma CIG Shipbuilding.
Grupa Kleven posiada dwie stocznie - Kleven Verft w Ulsteinvik i Myklebust Verft. Z obiema współpracują, jako podwykonawcy, różne polskie stocznie dostarczające częściowo wyposażone kadłuby lub sekcje.
PBS, rel (Kleven, CIG)
Fot.: Kleven, CIG; Rys. Marin Teknikk
Wodowanie superjachtu Kleven NB 370 w marcu 2016 r.
Wodowanie superjachtu Kleven NB 366 (Ulysses)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.