Na statku pożarniczym i motorówce hydrograficzno-inspekcyjnej należących do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podniesiono we wtorek w Szczecinie banderę. Nowoczesny sprzęt ratowniczy i pomiarowy poprawi bezpieczeństwo w portach.
"Te jednostki mają w znaczny sposób poprawić bezpieczeństwo" - powiedział tuż przed podniesieniem bandery na jednostkach prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski. "Bezpieczeństwo w dwóch różnych obszarach, niemniej jednak o ogromnym znaczeniu dla wszystkich użytkowników w porcie; +Strażak-26+ to zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwchemiczne, a +Hydrograf-4+ nawigacyjne" - dodał.
Przekazanie jednostek do eksploatacji zwiększy rangę portu i przysłuży się do wzrostu jego konkurencyjności - powiedział Słaboszewski.
Nowocześnie wyposażonego Strażaka-26 zbudowała turecka stocznia. Zadaniem jednostki będzie zapewnienie bezpieczeństwa zespole portów Szczecin - Świnoujście. Nowy statek pożarniczy zastąpi służącego blisko 40 lat Strażaka-25.
"Nowa jednostka może stanowić zabezpieczenie ładunków LNG wpływających do portu zewnętrznego, czego nie mogła czynić jednostka +Strażak-25+ obecnie stacjonująca w Świnoujściu" - powiedział Robert Sokulski z zarządu portów.
Z kolei jednostka hydrograficzno-inspekcyjna pozwoli na prowadzenie badań i pomiarów hydrograficznych potrzebnych do utrzymania odpowiednich parametrów żeglugowych, co zapewni bezpieczną żeglugę jednostek pływających w akwenach portowych.
Czytaj także: Strażak 26 - nowa jednostka pożarnicza dla Szczecina i Świnoujścia (w artykule także charakterystyka techniczna i rysunki)
Strażak-26 oraz Hydrograf-4, to nie jedyne nabytki w ramach tego samego projektu. Wśród nabytków portu poza nimi znalazły się także m.in. dwa samochody ratowniczo-gaśnicze, ratownicza łódź hybrydowa i sprzęt pomiarowy do wykrywania zanieczyszczeń ropopochodnych.
Koszt zakupu sprzętu to ponad 40 mln zł, z czego unijne dofinansowania to 34 mln zł.
Lepsze parametry nowego sprzętu ratowniczego pozwolą na szybsze podjęcie akcji ratunkowych na terenie portów. Z kolei nowoczesny sprzęt związany z ochroną wód zapewni szybką i skuteczną reakcję w przypadku pojawienia się zanieczyszczeń.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
res/ par/