Napędzany metanolem prom Stena Germanica otrzymał doroczną nagrodę przyznawaną podczas spotkania przedstawicieli branży portowej. Laur ten stanowi wyraz uznania dla starań armatora zorientowanego na zrównoważony rozwój oraz rozbudowę floty przyjaznej środowisku.
Wyróżnienie o nazwie Port of Kiel Prize przyznane zostało w czasie spotkania o nazwie Sprottenback. Odebrał je reprezentujący grupę Stena Line Niclas Mårtensson. Podczas przemowy towarzyszącej wręczeniu wyróżnienia dyrektor zarządzający portu w Kilonii, Dirk Claus, przypomniał o wysiłkach popularnego przewoźnika na rzecz rozwoju żeglugi na Morzu Bałtyckim. Ostatni rok był dla Stena Line wyjątkowy właśnie z uwagi na fakt, że do eksploatacji trafił prom Stena Germanica, który został okrzyknięty pierwszym na świecie promem napędzanym metanolem.
Czytaj też: Gdańska Stocznia Remontowa S.A. przystosuje siłownię dużego promu do spalania metanolu
- Stena Line to pierwsza na świecie firma, która uruchomiła prom napędzany przyjaznym środowisku metanolem - powiedział Dirk Claus. - Wyposażając w ten sposób prom Stena Germanica, kursujący na trasie Kilonia-Göteborg, Stena Line wywiera pozytywny wpływ na środowisko i wytycza nowe, przykładne ścieżki w branży promowej.
Modernizacja promu Stena Germanica odbyła się w gdańskiej Stoczni Remontowa S.A., Całkowity koszt konwersji wyniósł 22 miliony euro. Zastosowanie metanolu pozwala na redukcję emisji związków siarki o 99 procent, azotu o 60 procent, cząstek stałych o 95 procent i dwutlenku węgla o 25 procent.
Czytaj też: Przebudowana na zasilanie metanolem Stena Germanica opuściła Gdańską Stocznię Remontowa SA
To nie pierwsze wyróżnienie dla przebudowanego i ekologicznego promu Stena Germanica. Wcześniej projekt otrzymał też m.in. nagrodę Green Ship Technology (GST).
Wykorzystanie paliwa alternatywnego w postaci metanolu stanowi reakcję jednego z największych operatorów promowych na świecie na nowe przepisy, które obowiązują od 1 stycznia 2015 r. i nakładają na właścicieli statków obowiązek zredukowania emisji związków siarki do 0,1 procent. Nowa dyrektywa obowiązuje w strefach SECAs (skrót od: Sulphur Emission Control Areas), do których zalicza się m.in. obszar Morza Bałtyckiego i Morza Północnego.
PromySkat
Źródło: Schiffs Journal