Producent hydrauliki siłowej, osprzętu i dźwignic dla przemysłu Enerpac poinformował o pomyślnym zakończeniu pierwszych testów suwnicy, która ma być zainstalowana na barce samopodnośnej, budowanej w gdyńskiej stoczni Crist działającej na terenie byłej Stoczni Gdynia.
W ostatnich dniach o próbach obciążeniowych i ruchowych przeprowadzonych w zakładzie produkcyjnym w holenderskim Hengelo poinformował ich producent - Enerpac. Tymczasem, suwnica, a w zasadzie dwie suwnice, już zostały dostarczone do stoczni Crist i czekają na montaż.
Barka przeznaczona będzie do transportu i montażu elementów estakady drogowej u brzegu wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Autostrada przybrzeżna - tzw. coastal highway (route du littoral) połączy Saint Denis - stolicę administracyjną La Réunion z miejscowością La Possession. Estakada budowana z wykorzystaniem barki z Gdyni będzie wieloprzęsłowym mostem zbudowanym na otwartym morzu (nie w zatoce czy za falochronem) w odległości od ok. 100 do 200 m od brzegu wyspy.
Czytaj także: Nowy kontrakt stoczni Crist SA | Stępka pod budowę nowej jednostki w stoczni Crist SA
Jak twierdzi Enerpac, suwnica, która przeszła pierwsze testy, jest największym tego typu urządzeniem zainstalowanym na jednostce pływającej.
Na pływających obiektach offshore, dźwigowcach i ciężarowcach, mamy do czynienia z różnego rodzaju urządzeniami ruchomymi dźwignicowymi o łącznym unosie (np. dwóch wielkich dźwigów zainstalowanych na jednostce półzanurzalnej, pracujących w tandemie) do ok. 15 000 ton. Dźwigowce i ciężarowce o sztywnych konstrukcjach podnoszących oferują jeszcze większe udźwigi (np. 48 000 ton w przypadku jednego z największych statków świata - Pioneering Spirit, ex Pieter Schelte).
Suwnica, która ma być zainstalowana na budowlanej barce samopodnośnej powstającej w stoczni Crist, jest - według producenta, Enerpac - największym w świecie urządzeniem dźwignicowym zainstalowanym na jednostce offshore, należącym do rodzaju suwnic pomostowych. Suwnice pomostowe (lub po prostu suwnice) to urządzenia dźwignicowe, w których wciągnik przesuwa się po pomoście umieszczonym między dwoma równoległymi zestawami szyn. Pomost ten umieszczony jest bezpośrednio na szynach (zwykle na większej wysokości - np. tuż pod dachem hali produkcyjnej), a nie - jak np. w suwnicach bramowych (np. stoczniowych) - na wysokich nogach z wózkami poruszającymi się po szynach. Suwnice pomostowe różnych wielkości i unosów znajdują zastosowanie przede wszystkim w halach montażowych zakładów produkcyjnych, przetwórczych i w niektórych magazynach.
Suwnica pomostowa (overhead travel crane - OHTC) Enerpac'a wykorzystana będzie przy budowie jednej z najdroższych dróg świata - długiej na 5,4 km estakady ustawionej wzdłuż stromego brzegu wyspy Reunion.
Cała dźwignica dla barki z Crista składa się z dwóch par belek (pomostów), czyli w zasadzie z dwóch suwnic, o całkowitej szerokości (rozpiętości) 30 m i łącznym udźwigu 4800 ton rozłożonym na cztery wciągniki / haki. Podwójna suwnica zainstalowana na barce samopodnośnej budowanej w stoczni Crist służyć będzie podnoszeniu, przenoszeniu i instalacji żelbetonowych segmentów "nadwodnego" odcinka autostrady.
Dźwignica klasyfikowana jest jako należąca do kategorii M5 w zakresie mechanizmów i A5 co do konstrukcji. Zaprojektowano ją do pracy w warunkach tropikalnych (IP66). Projekt i program testów jest zgodny z przepisami Bureau Veritas dla jednostek offshore.
Podnoszenie i opuszczanie ładunku realizowane będzie poprzez system wciągarek z bębnami rowkowanymi (po osiem rowków; rowkowanie typu Lebus). Każda z wciągarek będzie się charakteryzowała uciągiem 500 kN na zewnętrznej (wierzchniej) warstwie liny. Pojemność bębna wciągarki to 800-metrowej długości lina o średnicy 52 mm.
Przesuwanie pomostów suwnic wzdłuż barki (po wysokich estakadach szynowych) odbywać się będzie na dwóch wózkach dla każdej belki pomostu z napędem hydraulicznym i przekładniami planetarnymi. Każdy wózek składa się z czterech kół, w tym dwóch napędzanych. Estakada szynowa ma ok. 80 m długości, a ruch suwnicy (po długości barki) odbywać się ma z płynnie zmienną prędkością od 0 do 100 cm na minutę z obciążeniem i do 200 cm/min - bez obciążenia.
Przesuwanie wciągników (a więc i haków) w poprzek (po szerokości barki) realizowane będzie przez cylindry hydrauliczne o dużym skoku.
Pierwsze, pomyślnie zaliczone testy, przeprowadzone na jednej parze belek OHTC, obejmowały podnoszenie 1100-tonowych bloków, synchroniczne podnoszenie bloku przez haki (wciągniki) z obu belek pomostu suwnicy i sprawdzenie pozycjonowania suwnicy i opuszczania oraz podnoszenia ładunku z dokładnością do 1 mm.
Przy budowie estakady u brzegów wyspy Reunion, przez planowany okres dwóch lat, barka ma wykonać przeniesienia i instalacji przynajmniej dwustu żelbetonowych bloków fundamentowych lub innych prefabrykowanych elementów.
Barka samopodnośna, która ma otrzymać imię Zourite, budowana jest dla konsorcjum firm Bouygues Travaux Publics, Vinci Construction, Dodin Campenon Bernard i Demathieu Bard Construction. Specjalistyczna barka typu HLJB (heavy lift jack-up barge) o wymiarach 106 na 44 m będzie dysponowała własnym napędem (do transferu na małe odległości i do celów pozycjonowania) oraz systemem pozycjonowania dynamicznego.
PBS, rel (Enerpac)