Stocznie, Statki

W niedzielę w nocy, o godz. 02:20, doszło do kolizji, w której ucierpiał prom Stena Line Stena Jutlandica. Według oficjalnego komunikatu operatora promowego, w burtę promu uderzył inny statek, jednak szczegółowe przyczyny i okoliczności kolizji nie są znane. Do wypadku doszło w rejonie archipelagu w pobliżu wejścia do portu Geteborg, na południe od wyspy Vinga.

Stena Line przyznała, że prom nabrał nieco wody, ale nie została przy tym zagrożona stateczność statku.

Według listy pasażerów na pokładzie statku w chwili wypadku było 531 pasażerów i 89 członków załogi. Nikt nie ucierpiał w wypadku.

W chwili wypadku Stena Jutlandica była w drodze z Frederikshavn do Geteborga i wkrótce po kolizji, o własnych siłach, dotarła do nabrzeża Masthuggskajen, gdzie zacumowała ok. godz.: 03:00. 

Na zdjęciach pojawiających się w mediach szwedzkich po wypadku widać pokażnych rozmiarów dziurę w lewej burcie promu, lecz prawdopodobnie nie przez nią do kadłuba promu wdarło się nico wody. Można przypuszczać, że drugie uszkodzenie poszycia miało miejsce w części podwodnej, gdyż wgniecenie powyżej linii zanurzenia promu może wyglądać na powstałe w wyniku uderzenia przez dziobówkę innego statku, a ten inny statek, który brał udział w kolizji, to (według niepotwierdzonych na razie oficjalnie informacji) produktowiec Ternvind, który posiada gruszkę dziobową, mogącą w pewnych przypadkach działać jak taran. W chwili zderzenia zbiornikowiec opuszczał włąśnie port w Geteborgu, udając się do Halmstad z ładunkiem 10 000 ton oleju napędowego. Dotychczas nie ma informacji o ewentualnym rozlewie olejowym. Po wypadku zakotwiczył niedaleko od miejsca kolizji.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

 

 

+2 pechowa stena
...pracowałem kiedyś na Stenie Feroni i mieliśmy identyczną kolizję w pobliżu Belfastu...
19 lipiec 2015 : 22:41 jack daniels | Zgłoś
+2 Litości! Dziobówka, dziobnica - czy jest różnica?
Dziobówka, nadbudówka na samym dziobie niektórych frachtowców, wzniesiona ponad pokładem górnym.
Dziobnica, stewa przednia. Belka stanowiąca przedłużenie stępki, łącząca obie burty statku i tworząca zakończenie jego dzioba.
20 lipiec 2015 : 18:02 ico | Zgłoś
+4 Szczegóły
Ternvind zdał pilota po wyjściu z Goteborgu, co wiązało się ze zwrotem dla zasłonięcia pilotówki przed falą, co doprowadziło do zejścia statku ze swojej strony toru wodnego. Z promem Steny uzgodniono miięcie się prawymi burtami, jednak prom nie trzymał się uzgodnień, wykonując zwrot w przeciwnym od uzgodninego kierunku, co doprowadziło do kolizji. Stena kontynuowała podróż do portu, mimo przecieków - chcąc jak najszybciej zacumować.
21 lipiec 2015 : 08:28 patmate | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter