Polska Żegluga Morska podpisała nowy kontrakt inwestycyjny, dotyczący budowy czterech (w opcji kolejnych dwóch) statków do przewozów masowych o nośności 36,500 dwt. Są tzw. jeziorowce, czyli jednostki przystosowane do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich.
Jeziorowce zostaną zbudowane przez stocznię Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding Co. w Jiangyin City (Chiny). Wcześniej o możliwość wykonania masowców zapytane zostały polskie stocznie produkcyjne, które nie wyraziły zainteresowania budową tego rodzaju statków. Kontrakt przewiduje, że odbiór jednostek nastąpi w 2017 roku. Koszt czterech masowców to około sto milionów dolarów.
Polska Żegluga Morska realizuje obecnie program inwestycyjny na lata 2015-2020. W jego ramach do tej pory podpisano już umowy na budowę 12 masowców o nośności 39 tys. dwt. w stoczni Yangfan Group Co. Ltd w Zhoushan City (Chiny), według projektu znanego fińskiego biura Deltamarin. Pierwszy z nich wejdzie do eksploatacji w listopadzie tego roku. Łącznie zatem ze statkami z Yangzijiang PŻM odbierze w latach 2015-2017 szesnaście masowców o łącznej nośności 614 tys. DWT. Na każdym ze statków pracują dwie wymieniające się załogi. Wspomniane więc jednostki stworzą łącznie miejsca pracy dla ponad sześciuset polskich marynarzy.
Podpisany obecnie kontrakt inwestycyjny na budowę jeziorowców to element strategii PŻM utrzymywania swojej mocnej pozycji na rynku Wielkich Jezior Amerykańskich - bardzo ważnym obszarze wymiany handlowej dla USA oraz Kanady. PŻM wraz z jednym z kanadyjskich armatorów jest tam światowym liderem w sektorze jednostek oceanicznych. Na Wielkie Jeziora statki PŻM przewożą stal z holenderskiego portu IJmuiden, natomiast w rejsach powrotnych do Europy transportują zboże.
PŻM
No chyba ze Państwo dopłaci do tego interesu.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.