W listopadzie 2013 roku poinformowano o zdobyciu przez Stocznię Remontową Nauta SA zamówienia, wartości ok. 60 mln zł (nieco ponad 100 million SEK czyli ok. 12 mln Euro), na statek badawczy dla Uniwersytetu Geteborskiego (Göteborgs Universitet). Dzisiaj, 8 stycznia 2015 r., odbyła się uroczystość symbolicznego położenia stępki.
Ściślej mówiąc była to uroczystość położenia pamiątkowych "szczęśliwych monet" pod stępką statku (lucky coin ceremony). W oficjalnym komunikacie stoczni określono uroczystość jako "ceremonię położenia stępki połączoną z umieszczeniem monety na szczęście na jednostce". Odbyła się ona w hali prefabrykacji kadłubów w gdańskim zakładzie produkcyjnym SR Nauta (Zakładzie Nowych Budów). Uczestniczyli w niej, poza kierownictwem ST Nauta, m.in. przedstawiciele armatora - Uniwersytetu Geteborskiego, a także przedstawiciele szwedzkich instytucji organizujących badania i ekspedycje naukowe, np. Swedish Polar Research.
Statek ma zastąpić eksploatowaną od niemal 45 lat, mniejszą jednostkę Skagerak, przejmując jej nazwę. Nowoczesny statek ze stoczni Nauta pełnić ma funkcję statku badawczego i pływającego laboratorium. Umożliwiać ma szwedzkim naukowcom prowadzenie interdyscyplinarnych badań m.in. nad zmianami klimatu i ich wpływem na rejon Skandynawii, stanem wód, układem prądów morskich, kwasowości wody morskiej, itd. Statek zostanie wyposażony w nowoczesne laboratoria i stanowiska badawcze.
Ze względu na to, iż zamawiający przywiązuje dużą wagę do kwestii związanych z ochroną środowiska, statek będzie "zeroemisyjny", co oznacza, że wyeliminowana zostanie emisja płynów do morza, a dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym (m.in. system SRC), zużycie paliwa zostanie zmniejszone o 40 % w porównaniu do podobnych jednostek. Ponadto jednostka będzie charakteryzować się niską emisją hałasu i drgań na zewnątrz kadłuba. Z racji warunków, w jakich będzie pracować, na jednostce zostanie zainstalowana siłownia diesel-electric, która zapewni jej dużą elastyczność eksploatacyjną.
Zamówienie na statek badawczy dla Szwecji Nauta zdobyła w przetargu, w którym - jak czytamy w oficjalnym komunikacie stoczni - pokonała czternaście europejskich stoczni. W listopadzie 2013 roku rójmiejskie media informowały o planowanym przekazaniu statku do eksploatacji w marcu 2015 roku. Uniwersytet w Geteborgu informuje obecnie (na początku roku 2015), że jednostka ma być wprowadzona do eksploatacji na jesieni bieżącego roku.
W marcu 2014 r. zostały wykonane próby modelowe jednostki, a następnie stocznia przystąpiła do realizacji prac kadłubowych. Statek będzie budowany i wyposażany na nabrzeżu K3 w Gdańsku. Sekcje kadłuba statku gotowe są w ok. 30 procentach. Jak informuje stocznia w komunikacie z 8 stycznia, zakończenie prac kadłubowych spodziewane jest do końca marca 2015 r., a wszystkie prace związane z budową powinny zostać ukończone do końca grudnia 2015 r.
Charakterystyka podstawowa
długość całkowita ok. 45,50 m
długość między pionami 40,22 m
szerokość konstrukcyjna 11:00 m
wysokość do pokładu głównego 6,00 m
zanurzenie maksymalne 3,80 m
tonaż pojemnościowy brutto ok. 850
wyporność ok. 900 t
prędkość eksploatacyjna 12 węzłów
załoga 5 osób
miejsca dla naukowców (według różnych źródeł) od 16 do 20.
klasyfikacja BV (Bureau Veritas), m.in. z notacją klasy CleanShip, Green Passport, Ice Class 1B, DynaPos (+ zgodność z notacją Silent-R DNV GL)
SeaMedia, rel (SR Nauta SA)
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: SR Nauta SA
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.