Stocznia Havyard Ship Technology w Leirvik zdobyła kontrakt na przebudowę bazowca prac podwodnych i statku konstrukcyjnego Havila Phoenix na kablowiec. Znaczącą część prac składających się na przebudowę wykona stocznia Nauta z Gdyni, gdzie statek dotarł w ostatni piątek - 29 listopada.
Armator Havila Shipping podpisał umowę czarterową z firmą Deep Ocean, na mocy której wynajmie statek Havila Phoenix do prac polegających na układaniu kabli na dnie morskim i ich zakopywaniu w rowach (trenching). Havila będzie odpwiedzialna za "zwykłą" eksploatację statku, natomiast Deep Ocean - za operacje układania kabli.
Przed rozpoczęciem realizacji kontraktu, obejmującego 7-letni czarter z czterema jednorocznymi opcjami, armator przygotowuje statek przebudowując go dla nowej funkcji. Za konwersję, która ma zakończyć się w marcu przyszłego roku, odpowiedzialna jest Havyard Ship Technology, dysponująca własną stocznią w Norwegii, jednak część prac związanych z przebudową zlecono państwowej stoczni Nauta z Gdyni. Nauta przedłuży statek o 17,4 m i zamontuje na nim część z wyposażenia (całość o łącznej masie ok. 700 ton) koniecznego dla umożliwienia statkowi realizacji czarteru Deep Ocean, w tym szczególnie - układania kabli.
Havila Phoenix (projektu Havyard 858) została zbudowana w stoczni Havyard w Leirvik w 2009 roku. Teraz, w ramach adaptacji na kablowiec, zainstalowana zostanie na niej 250-tonowa rufowa uchylna dźwignica ramowa (A-frame). Będzie una używana, łącznie z obecnym już na statku specjalnym żurawiem offshore, do wodowania, opuszczania na dno i podejmowania z wody, przez rufę statku, największego, ponoć, na świecie samobieżnego urządzenia do grzebania kabli pod dnem morskim (trencher). Zainstalowane zostaną także urządzenia do wodowania i podejmowania mnieszego trencher-a przez burtę. Na zainstalowane na Havila Phoenix nowe wyposażenie do układania kabli składać się będą m.in. poziomy bęben na 2000 kabla.
Media4Sea
Fot.: Media4Sea, Deep Ocean
Havila Phoenix - charakterystyka podstawowa po przebudowie:
- długość całkowita: 127,40 m
- szerokość: 23,00 m
- powierzchnia pokładu: 1450 m2
- miejsca dla załogi stałej i specjalistycznej: 140
Tylko kto wyrówna straty jaką poniosła spółka Konrem Nauta ? Czas pokaże, życie wyrównuje rachunki.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.