Od dzisiaj przez kilka dni w Gdyni nie lada gradka dla miłośników statków i shipspotterów. Do gdyńskiego portu przybył, z niezapowiadaną wcześniej wizytą, bardzo widowiskowy statek rzadkiego w światowej flocie typu - jednostka służąca budowie morskich farm wiatrowych MPI Discovery.
Podczas wejścia do portu, a także w czasie postoju, stanowi atrakcję dla szerszej rzeszy mieszkańców i gości Trójmiasta - stanął bowiem w rejonie portu dobrze widocznym z miejsca dostępnego publicznie, czyli z Nabrzeża Pomorskiego, przy którym cumują nasze pływające muzea oraz statki turystyczne.
Statek był zmuszony przerwać pracę u szwedzkich wybrzeży i odwiedza Gdynię, by poddać się inspekcji technicznej, po tym, jak zauważono pęknięcia nóg, na których się podnosi. Ze wstępnego rozeznania wynika, że uszkodzone są prawdopodobnie przynajmniej 3 z sześciu nóg. Przyczyną było najprawdopodobniej nierówne, skaliste dno, które nie pozwoliło równomiernie rozłożyć sił w nogach samopodnośnego statku. Operator statku dołoży wszelkich starań, by statek naprawić w obecnym miejscu postoju w Gdyni i uniknąć konieczności dokowania w Dani, co wiązałoby się z koniecznoscią zdjęcia ładunku. Jednak ostateczne decyzje co do ewentualnej naprawy uszkodzonych elementów konstrukcji podjęte zostaną w oparciu o wyniki inspekcji przeprowadzanej w Gdyni.
Statek został wprowadzony do portu w czwartek, 9 maja, ok. godz. 15-tej. Jednostka stanęla przy nab. kutrowym Gdyńskiego portu - naprzeciwko nab. Pomorskiego (pirsu umownie nazywanego często Skwerem Kościuszki), czyli mniej więcej naprzeciwko Akwarium Gdyńskiego. Według informacji dostępnych w czwartek po południu - ma pozostać w Gdyni przez 7 do 8 dni.
Opiekę agencyjną nad statkiem podczas jego pobytu w polskim porcie sprawuje Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o. (MAG). Kapitanowi jednostki pomagało przy wejściu do portu Gdynia przez Wejście Południowe, dwóch pilotów Przedsiębiorstwa Usług Morskich Unipil Sp. z o.o. W manewrach pomagały - jak zwykle - holowniki Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o. (Grupa Fairplay Towage).
Po załadowaniu elementów turbin wiatrowych w duńskim Esbjerg kilka dni temu rozpoczęła się realizowana przez MPI Discovery instalacja pierwszych egzemplarzy nowego typu, większych morskich, 3-megawatowych turbin wiatrowych typu Vestas V112, na farmie wiatrowej Kårehamn o łącznej mocy 48 MW, budowanej przez koncern energetyczny E.ON u północno-wschodnich brzegów szwedzkiej wyspy Olandia, w odległości ok. 5 km od portu Kårehamn. Zespół turbin wiatrowych Kårehamn będzie mógł zapewnić dostawy energii elektrycznej wystarczające dla 28-30 tys. gospodarstw domowych lub pokrywające połowę zapotrzebowania wyspy Olandia.
MPI Discovery, jak poinformowano w mediach branżowych, ustawił już pierwszą z 16 wież turbin wiatrowych w ramach tego projektu. W tych dniach miała się odbywać instalacja pozostałych elementów pierwszej turbiny łącznie z płatami wirnika oraz montaż kolejnych wież wiatrowych. Statek w jednym zawinięciu do portu bazowego dla realizowanego projektu (w tym przypadku - portu Esbjerg, gdzie Vestas posiada zakład wstępnego montażu turbin według pionierskiej technologii pre-assembly, w której większa niż dotychczas część prac montażowych i odbiorów technicznych odbywa się na lądzie) zabiera elementy potrzebne do ustawienia ośmiu kompletnych wież z turbinami wiatrowymi. W Polsce zbudowany został podobnego rodzaju statek, natomiast statki o podobnej funkcji, choć nieco mniejsze, przechodziły także remonty w Gdańsku, ale gdyńska wizyta MPI Discovery jest pierwszą w Polsce wizytą takiej jednostki z ładunkiem elementów, przeznaczonych do instalacji na morskiej farmie wiatrowej, na pokładzie. MPI Discovery cumujący w Gdyni ma więc na pokładzie wirniki (turbiny) i płaty wirników ("śmigła") - osiem kompletów oraz wieże turbin wiatrowych, zmontowane w całości (nie w sekcjach) ustawione pionowo - 7 sztuk (jedną zdążył już zainstalować przed wykryciem uszkodzenia jednej z nóg statku i skierowaniem go do Gdyni). Szczyty wież znajdują się powyżej końców podniesionych na czas tranzytu statku nóg systemu sampodonoszenia, które sięgają 72,5 m ponad stępkę statku (jednostka charakteryzuje się zanurzeniem ok. 4-5 m, więc nogi sięgają ok 67-68 m ponad poziom wody).
Czytaj także: Innowacyjny statek do instalacji i obsługi morskich elektrowni wiatrowych
Statków o postaci platformy samopodnośnej z własnym napędem jest na świecie zaledwie zaledwie kilkanaście. MPI Discovery oraz siostrzana MPI Adventure były największymi jednostkami tego typu na świecie do przekazania do eksploatacji, w 2012 roku, statków Innovation ze stoczni Crist w Gdyni (147,50 m długości, ładowność - do 8000 t, DOR dźwigu 1500 t) oraz Pacific Orca z południowo-koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries (160,90 m długości, ładowność - do ok. 8000 t, DOR dźwigu 1200 t).
Operator MPI Discovery i MPI Adventure - firma MPI Offshore - należy do pionierów eksploatacji tego rodzaju jednostek pływających. Poza wspomnianymi dwiema posiada jeszcze MPI Resolution (ex Mayflower Resolution). Jest to pierwszy "rasowy" (zbudowany od podstaw, nie przebudowany z innego rodzaju jednostki) statek typu HLJV (Heavy Lift Jack-up Vessel) dla branży offshore wind. Powstał w 2003 roku w Chinach (choć przy zasadniczym udziale myśli technicznej spoza tego kraju), w stoczni Shanhaiguan Shipbuilding Industry Co., Ltd (CSIC) z Qinhuangdao.
To nie pierwsza już w Trójmieście wizyta w statku zaangażowanego w budowę farmy wiatrowej Kårehamn. W Gdańsku gościliśmy bodajże dwa razy - po raz pierwszy w styczniu br. - pracujący na niej podsypkowiec Simon Stevin (więcej informacji - tutaj).
MPI Discovery- charakterystyka podstawowa
państwo bandery: Holandia
armator zarejestrowany: Discovery Shipping B.V.
operator: MPI Offshore Ltd. (spółka armatora Vroon Group BV)
rok budowy: 2011
stocznia: COSCO Shipyard Co., Ltd., Chiny
długość całkowita: 138,55 m
szerokość konstrukcyjna: 40,80 m
wysokość boczna (kadłuba): 10,00 m
zanurzenie minimalne: 4,10 m
zanurzenie maksymalne: 5,50 m
wysokość do najwyższego punktu powyżej linii wodnej: 66,745 m (przy zanurzeniu 5,80 m)
masa statku pustego: 14 739 t (17 686 t z nogami)
nośność: 6800 t
ładowność: ok. 6000 t
tonaż pojemnościowy brutto: 19 533
tonaż pojemnościowy netto: 5860
powierzchnia ładunkowa na pokładzie: 3600 m2
maksymalna robocza głębokość akwenu: 40 m (przy penetracji dna przez nogi 5,00 m i prześwicie między powierzchnią wody a dnem statku 7,80 m)
liczba nóg systemu sampodnoszenia statku: 6
maksymalna prędkość samopodnoszenia: 1 m/min
maksymalny unos systemu samopodnoszenia: 3750 t na każdą nogę
maksymalna siła trzymania w stanie podniesionym: 7500 t na każdą nogę
statek może prowadzić prace w stanie podniesionym przy fali o wysokosci do 2,80 m
statek może przetwrać, w stanie podniesionym, fale o wysokości do 10,00 m
praca dźwigu możliwa przy wietrze o prędkości do: 21 m/s
elektrownia okrętowa: 6 głównych zespołów prądotwórczych po 2250 kW, 1 awaryjny zespół prądotwórczy 600 kW
napęd główny: trzy pędniki azymutalne przenoszące 3250 kW każdy (razem z trzema sterami strumieniowymi po 1500 kW zapewniają utrzymanie pozycji w ramach systemu klasy DP-2)
prędkość eksploatacyjna: 12,5 węzła
unos / DOR żurawia montażowego: 1000 ton przy wysięgu 26 m (wysokość haka - 104 m)
miejsca dla załogi w kabinach: 112
na pokładzie dostępne: biura dla klienta, sale konferencyjne, pokoje rekreacyjne, kawiarnia, sala gimnastyczna, etc.
klasa: Det Norske Veritas ✠ 1A1 Self-elevating Wind Turbine Installation Unit Crane Unit-HELDK Crane EO DYNPOS-AUTR CLEAN
Piotr B. Stareńczak
Fot.: MPI Offshore, Flemming Falkman / HD.se
Wykorzystanie informacji o statku MPI Discovery i jego wizycie w Polsce możliwe tylko za wyraźnym wskazaniem źródła: PortalMorski.pl
I jeszcze jedno - autor z powrotem do szkoly ortografii sie uczyc!!! GraTka, nie graDka.
I wstyd chyba cenzurowac opinie. Prawdziwa cnota krytyk sie nie boi.
Chyba, ze regulamin komentarzy zaklada, wylacznie pochwaly. To znaczyloby, ze nie warto tu zagladac.
Antoni Dubowicz
PS kopie tego komentarza zachowam do ewentualnego uzytku.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.