Stocznie, Statki

Armator Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL) poinformował na stronie internetowej, że zamierza udzielić zamówienia stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku na budowę serii promów o napędzie elektrycznym klasy Loch.

Polska stocznia została wyłoniona jako zwycięzca przetargu. Udzielenie zamówienia ma nastąpić po upływie 10-dniowego okresu, związanego z ew. zaskarżeniem tej decyzji CMAL przez konkurentów biorących udział w przetargu (tzw. klauzula standstill - okres, w którym zamawiający musi wstrzymać się z zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego, pomimo dokonanego wyboru najkorzystniejszej oferty. Umożliwia odwołanie się przez wykonawcę i ewentualne zakończenie postępowania odwoławczego - dop. red.)

W ramach Programu Wymiany Małych Statków (The Small Vessel Replacement Programme - SVRP) w pierwszej fazie zostanie zbudowanych siedem promów o napędzie full electric. Trzy kolejne zostaną dostarczone w drugiej fazie realizacji programu. Będą one przedmiotem oddzielnego przetargu jeszcze w tym roku.

Promy elektryczne pomogą wesprzeć społeczności wyspiarskie i poprawić odporność sieci promowej Clyde i Hebrydów. Dostawa pierwszego statku spodziewana jest w 2027 roku.

Po przeprowadzeniu wstępnego postępowania, mającego na celu zidentyfikowanie odpowiednio doświadczonych producentów, z łącznej liczby 11 stoczni, które nadesłały oferty, sześć zostało zaproszonych do udziału w przetargu.

"Oferty zostały dokładnie ocenione pod kątem kryteriów technicznych i finansowych, które otrzymały wagi odpowiednio 65 proc. i 35 proc. Zespół oceniający składał się z zewnętrznych specjalistów oraz ekspertów CMAL" - podkreślono w komunikacie armatora.

Po rozważeniu wszystkich kryteriów, oferta stoczni Remontowa Shipbuilding uzyskała najwyższą liczbę punktów i została uznana za zwycięską.

- Cieszę się z osiągnięcia tego kamienia milowego w procesie zamówienia na budowę i dostawę siedmiu nowych małych statków do naszej sieci promowej – powiedziała sekretarz ds. transportu Fiona Hyslo.

Jak dalej podkreśliła: "Te siedem nowych statków pomoże poprawić odporność połączeń promowych dla mieszkańców wysp, firm i społeczności, a ich elektryczna eksploatacja przyczyni się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla z floty promowej Szkocji i sprawi, że podróże będą bardziej zrównoważone.

- Doceniam całą pracę włożoną w doprowadzenie nas do tego ważnego etapu procesu przetargowego, w szczególności przez CMAL i mam nadzieję, że możemy spodziewać się podpisania umów pod koniec wymaganego okresu zawieszenia – dodała Fiona Hyslo.

- Naszym obowiązkiem jest przestrzeganie Procedury Zamówień Publicznych dla Szkocji i wyznaczenie stoczni zdolnej do produkcji wysokiej jakości statków, które zaspokoją potrzeby mieszkańców wysp, ale także zapewnią najlepszą wartość dla finansów publicznych – stwierdził Kevin Hobbs, dyrektor generalny CMAL.

- Jesteśmy pewni umiejętności Remontowej (Shipbuilding – red.), z którą współpracowaliśmy już wcześniej przy dostawie promu MV Finlaggan w 2011 roku. Rozpoczniemy teraz 10-dniowy okres zawieszenia przed sfinalizowaniem umowy – dodał szef szkockiego armatora.

(w rzeczywistości - przed dostawą promu Finlaggan, Remontowa Shipbuilding jeszcze jako Stocznia Północna zbudowała dla CMAL dwa inne promy - Bute w 2005 roku i Argyle - w 2006 roku - dop. red.)

- Wyłonienie wiodącego oferenta jest znaczącym kamieniem milowym dla CalMac i jesteśmy podekscytowani możliwością powitania nowych, innowacyjnych statków we flocie od 2027 roku. Te jednostki są integralną częścią naszej działalności, a nowy tonaż pozwoli nam poprawić niezawodność naszych usług i zadowolenie pasażerów na tych trasach – zauważył z kolei Duncan Mackison, dyrektor generalny armatora Caledonian Mac Brayne, który będzie użytkownikiem nowych promów.

- Te siedem nowych statków, w połączeniu z sześcioma większymi, które dołączą do naszej floty w 2025 i 2026 roku, będzie oznaczać, że jedna trzecia całej naszej floty będzie odnowiona – dodał szef szkockiego armatora.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8065 3.8835
EUR 4.1431 4.2267
CHF 4.3228 4.4102
GBP 4.9357 5.0355

Newsletter