Bezpieczeństwo

Zagrożenia związane z zalegającymi na dnie Bałtyku wrakami i niewybuchami z II wojny światowej zostaną przebadane na zlecenie Urzędu Morskiego. Dotyczy to też okolic Gdyni, miejsca, w którym na dnie zatoki zalegają resztki zbombardowanego niemieckiego statku Stuttgart - podał gdyński urząd.

Urząd Miasta w Gdyni poinformował w czwartek, że w ciągu najbliższego roku dojdzie do dokładnego przebadania morskiego dna. Urząd Morski w Gdyni podpisał już cztery umowy dotyczące badań w pobliżu wybrzeża, a wszystkie prace będą warte prawie 150 mln zł. Wskazany do badań obszar to 900 kilometrów kwadratowych powierzchni.

Poszukiwania mają dotyczyć m.in. wraków, bojowych środków trujących, przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych, amunicji czy bomb.

Chodzi przede wszystkim o cztery miejsca na Bałtyku, gdzie są: wrak tankowca Franken, który w momencie zatopienia mógł być wypełniony paliwem (wrak znajduje się kilka mil morskich od Helu); tzw. Głębia Gdańska, której głębokość sięga do 118 metrów (potencjalne miejsce zalegania broni); tzw. Rynna Słupska, potencjalne miejsce zalegania broni oraz wraku niemieckiego statku Stuttgart, wypełnionego w momencie zatopienia tonami paliwa ciężkiego (w pobliżu gdyńskich Babich Dołów oraz Oksywia).

Podpisanie umowy między Urzędem Morskim w Gdyni a Grupą GeoFusion, która zbada pozostałości wraku statku Stuttgart. Umowę podpisują, na zdjęciu od lewej: główna księgowa Urzędu Morskiego Katarzyna Brzózka, dyrektor Urzędu Morskiego Anna Stelmaszyk-Świerczyńska oraz prezes Grupy GeoFusion Łukasz Porzuczek (fot. mat. prasowe Urzędu Morskiego w Gdyni)

W tych lokalizacjach specjaliści zajmą się tzw. hydrograficznym rozpoznaniem rejonów dna, pobiorą też próbki gruntu i wody, które pomogą wskazać, jakie substancje zanieczyszczają morskie dno.

Zostanie też określone położenie niebezpiecznych obiektów i powstanie ich wykaz, a także szacowane ryzyka. Na tej podstawie powstanie z kolei szczegółowy raport o stanie środowiska morskiego i konkretny plan neutralizacji zagrożeń.

Urząd Miasta podaje, że w przypadku Gdyni szczególnie ważne będzie przebadanie okolic wraku statku Stuttgart, którym zajmie się Grupa GeoFusion.

Niemiecki statek pasażerski, który podczas II wojny światowej pełnił funkcję szpitalną i był wykorzystywany w gdyńskim porcie przez Kriegsmarine. Jednostka została w 1943 roku zbombardowana przez aliantów, po czym wskutek pożaru zatopiono ją w zatoce, wyprowadzając ją bliżej Oksywia.

Różne źródła mówią o tym, że w momencie zatopienia zbiorniki statku były wypełnione paliwem ciężkim, które zalało morskie dno. Resztki wraku zalegają do dziś na głębokości około 20 metrów.

Pozostałą częścią badań zajmie się konsorcjum złożone z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Akademii Marynarki Wojennej oraz firmy Mewo SA.

Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, projekt został dofinansowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Podpisanie umowy między Urzędem Morskim w Gdyni a Grupą GeoFusion, która zbada pozostałości wraku statku Stuttgart. Umowę podpisują, na zdjęciu od lewej: główna księgowa Urzędu Morskiego Katarzyna Brzózka, dyrektor Urzędu Morskiego Anna Stelmaszyk-Świerczyńska oraz prezes Grupy GeoFusion Łukasz Porzuczek (fot. mat. prasowe Urzędu Morskiego w Gdyni)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8065 3.8835
EUR 4.1431 4.2267
CHF 4.3228 4.4102
GBP 4.9357 5.0355

Newsletter