Komisja z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne osiągnięte wczoraj przez Parlament Europejski i Radę w sprawie zmiany dyrektywy 2005/35/WE w sprawie zanieczyszczenia pochodzącego ze statków oraz wprowadzenia sankcji za przestępstwa związane z zanieczyszczeniami. Współprawodawcy uzgodnili dostosowanie dyrektywy do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (konwencja MARPOL) oraz rozszerzenie zakresu dyrektywy na więcej rodzajów substancji zanieczyszczających odprowadzanych do morza, takich jak ścieki i śmieci.
Nowe przepisy zwiększą przejrzystość dzięki udostępnieniu w internecie informacji na temat przestępstw związanych z zanieczyszczeniem na europejskich morzach i nałożonych kar. Ponadto w internecie dostępne będą informacje na temat sposobu, w jaki organy nadbrzeżne sprawdziły potencjalny wyciek po ostrzeżeniu za pomocą nadzoru satelitarnego.
Poprawka wyjaśnia stosowanie kar administracyjnych w celu zwiększenia ich skuteczności: na przykład przy nakładaniu kar przez państwa członkowskie będą brane pod uwagę wielkość nielegalnego zrzutu, jego wpływ na środowisko lub możliwości finansowe odpowiedzialnego podmiotu.
Organy państw członkowskich będą dysponowały silniejszymi narzędziami i platformami wymiany informacji i doświadczeń. Na przykład usprawniony zostanie nadzór satelitarny w odniesieniu do zanieczyszczeń pochodzących ze statków (CleanSeaNet - baza danych EMSA dotycząca nadzoru i wymiany informacji) i zapewni lepszą rozdzielczość.
Wszystkie nowe środki wzmacniają efekt odstraszający i przyczyniają się do zapobiegania zanieczyszczeniom mórz europejskich.
Kolejne kroki
Porozumienie polityczne osiągnięte wczoraj musi teraz zostać formalnie przyjęte. Po zakończeniu tego procesu przez Parlament Europejski i Radę nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdą w życie 20 dni później. Państwa członkowskie będą miały 30 miesięcy na transpozycję dyrektywy do prawa krajowego.Kontekst ogólnyPrzepisy te zostały przedstawione przez Komisję w czerwcu 2023 r. w ramach pakietu dotyczącego bezpieczeństwa morskiego, który stanowi konkretny wynik zaangażowania Komisji w zrównoważoną i inteligentną mobilność.
Dyrektywa jest poddawana przeglądowi po raz drugi. W 2009 r. został on zmieniony w celu dodania sankcji karnych, podczas gdy wraz z obecnym przeglądem usunięto przepisy karne i przeniesiono je do nowej dyrektywy w sprawie przestępstw przeciwko środowisku, która obecnie obejmuje przestępstwo związane z nielegalnym zanieczyszczeniem pochodzącym ze statków oraz sankcje karne za zanieczyszczenia pochodzące ze statków.Jak określono w Europejskim Zielonym Ładzie, strategii na rzecz inteligentnej i zrównoważonej mobilności oraz planie działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń, Komisja ma wizję wprowadzenia żeglugi na ścieżkę prowadzącą do zerowych emisji, zanieczyszczeń i wypadków.
rel (KE)
Fot.: Jean Garrett / Greenpeace
Podobno tam nawet kontrakty" szczepionkowe" można w ten sposób ustalać.
Program Fundusze Europejskie dla Rybactwa będzie wspierał cele wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb), polityki morskiej UE oraz międzynarodowych zobowiązań UE w dziedzinie zarządzania oceanami, co przyczyni się do promowania zrównoważonego rybołówstwa i ochrony żywych zasobów morza, zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego dzięki dostawom produktów rybołówstwa i akwakultury, rozwoju zrównoważonej niebieskiej gospodarki oraz zapewnienia zdrowego stanu, bezpieczeństwa i czystości mórz i oceanów, ochrony na nich, a także do zrównoważonego zarządzania nimi.
agronews.com.pl/artykul/32-mln-euro-na-program-fundusze-europejskie-dla-rybactwa-poznaj-szczegoly-programu/
NIE WYPEŁNIAĆ ŻADEJ ANKIETY PONIEWAŻ MA ONA ZA ZADANIE WPROWADZENIE DŁUGIEGO CZASU NA BADANIA I W TEN SPOŚÓB ODSÓWA SIĘ POMOC W CZASIE DLA RYBAKÓW PRZYBRZEŻNYCH! POTRZEBA WPROWADZENIA NA WCZORAJ POMOCY, ROBIENIE ANKIETY KTÓRA BEDZIE TRWAŁA WIECZNOŚĆ TO CELOWE ZAGRANIE, WPROWADZIĆ POMOC DLA RYBAKÓW NATYCHMIAST, TAK JAK TO WYBRZMIAŁO JEDNOGŁOŚNIE W GDYNI NA SPOTKANIU Z MINISTREM. NIE DAJCIE SIĘ ZWIEŚĆ.
„Przybyło bardzo wiele fok. Kiedy pomyślimy, że rybołówstwo wpływa na zasoby rybne i wiemy, że foki zjadają tyle samo, a często więcej ryb, niż ryby, istnieje duże prawdopodobieństwo, że foki wpływają na zasoby rybne” – mówi Sara Königson. Fok jest więcej, a ryb mniej.
Mówi, że pierwsze konflikty między rybami, rybakami i fokami miały miejsce w Szwecji podczas połowów łososia na północy. Ale teraz problemy się rozprzestrzeniły, a ryb jest coraz mniej, podobnie jak fok. "
fiskerforum.dk/svensk-forsker-saelerne-paavirker-kystnaere-fiskebestande/?fbclid=IwAR3VCv1FCu8KDVD2hjYAFiYoAnlAcjUGJ9kNAuD8ppwrmQqxrGXANIdQMEk
fiskerforum.dk/svensk-forsker-saelerne-paavirker-k ystnaere-fiskebestande/?fbclid=IwAR3VCv1FCu8KDVD2h jYAFiYoAnlAcjUGJ9kNAuD8ppwrmQqxrGXANIdQMEk
Według Sary foki wpływają na ryby i rybaków na trzy sposoby: uszkodzenie narzędzi i połowów, wpływ na zasoby rybne oraz fakt, że niektóre foki przenoszą pasożyty przenoszone zwłaszcza na dorsza.Według Sary Königson nie ma jednego rozwiązania problemów.
„Było już tak wiele uszczelek, że nie ma sensu patrzeć tylko na narzędzia zabezpieczone przed uszczelnieniem. Należy także przyjrzeć się wpływowi fok na cały ekosystem i zasoby ryb” – mówi Sara Königson i podkreśla, że obecnie fokami nie zarządza się w sposób zapewniający zarządzanie oparte na ekosystemie. Zarządzanie opiera się wyłącznie na fakcie, że fok musi być tyle, ile ekosystem może obsłużyć, bez sprawdzania, jak radzą sobie inne części ekosystemu w wyniku dużej liczby fok."
Foki mają znaczący wpływ na przybrzeżne zasoby ryb.W
Dyrektywie Siedliskowej – dyrektywie środowiskowej, która m.in. chroni foki – stwierdza się, że w zarządzaniu przyrodą należy uwzględniać resztę ekosystemu i działalność człowieka. Zdaniem szwedzkiego badacza z SLU tych rozważań zupełnie brakuje we współczesnej strategii zarządzania fokami. "
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.