Porty, logistyka

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował w poniedziałek o odrzuceniu skargi niemieckiej organizacji pozarządowej w sprawie budowy terminala w Świnoujściu. Marchewka przekazał, że wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji jest ostateczna.

Informację o odrzuceniu skargi na wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Szczecinie decyzję środowiskową dot. budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu wiceminister Marchewka przekazał w mediach społecznościowych.

- Jest ostateczna decyzja środowiskowa dla Terminala kontenerowego w Świnoujściu! Zaskarżenie przygotowane przez niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskaliśmy ostateczną decyzję środowiskową. Kolejny bardzo ważny krok w realizacji inwestycji wykonany – napisał Marchewka na platformie „X” i Facebooku.

W rozmowie z PAP wiceminister przypomniał, że wydana przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzja środowiskowa została zaskarżona w listopadzie 2023 r. zaskarżona przez niemiecką organizację Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV). Ekolodzy z Pomorza Przedniego zarzucili polskim organom administracyjnym, że wydając decyzję, nie wzięły pod uwagę wpływu inwestycji na Bałtyk i obszary chronione morza.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który jest odpowiedzialny za część lądową planowanego terminala kontenerowego, musiał uzupełnić dokumentację inwestycji.

- Port, który był wnioskodawcą tej decyzji, musiał wykonać szereg prac analitycznych i badawczych, np. trzeba było sprawdzić poziom hałasu podwodnego” – powiedział PAP Marchewka. „Wydana teraz przez GDOŚ decyzja jest ostateczna. Teraz będziemy oczekiwać na pozwolenie na budowę. Zaczniemy od budowy tzw. drogi technicznej do terminala – zapowiedział wiceminister.

Przypomniał, że budowa nowego portu kontenerowego w Świnoujściu ma się zakończyć na przełomie 2028 i 2029 roku.

- Gdy terminal zostanie oddany do użytku będzie obsługiwać największe kontenerowce świata. Przed nami wielki impuls dla gospodarki, ale także wzmocnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa kraju – podkreślił Marchewka.

Wiceminister w rozmowie z PAP zaznaczył, że obok procedury odwoławczej dot. decyzji środowiskowej pomyślnie zakończyło się też postępowanie dot. decyzji lokalizacyjnej dla terminala kontenerowego wydanej przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. W maju 2024 r. decyzję lokalizacyjną zaskarżyło Miasto Świnoujście. Sprawa trafiła jesienią ubiegłego roku do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który odrzucił skargę samorządu.

„Budowa Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu” to projekt, za którego lądową część odpowiada ZMPSiŚ, natomiast część morską inwestycji (m.in. przygotowanie nowego toru podejściowego o długości ok. 70 km) realizował będzie Urząd Morski w Szczecinie.

- Czekamy jeszcze na decyzje środowiskową dotyczącą inwestycji Urzędu Morskiego. W ostatnich miesiącach podpisaliśmy szereg umów na wykonanie prac dotyczących m.in. badania dna morskiego – podsumował Marchewka.

Infrastrukturę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu wybudować ma konsorcjum Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mln zł. Koszty toru podejściowego szacowane są na 10 mld zł, natomiast budowa pirsu na 2,5 mld zł.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9887 4.0693
EUR 4.1598 4.2438
CHF 4.3982 4.487
GBP 4.9714 5.0718

Newsletter