Rozpoczęły się prace montażowe zwodzonego przęsła kładki pieszej nad Motławą - informuje portal Gdańsk.pl. Dzięki kamerze zainstalowanej w sąsiedztwie placu budowy można było obserwować, jak pisze Gdańsk.pl, najbardziej widowiskowy etap inwestycji.
Elementy stalowej konstrukcji kładki zostały wykonane w Zawierciu. W ostatnich tygodniach składano je na wyspie Ołowianka, a poszczególne elementy były wcześniej spawane, malowane, a także pokrywane warstwami antykorozyjnymi. W poniedziałek przęsło o długości około 40 m i wadze około 90 t przetransportowano, podniesiono i umieszczono na dwóch przyczółkach zbudowanych na przeciwległych brzegach Motławy. Do tych działań - montażu przęsła do stałej części kładki - wykorzystano żuraw pływający REM-220 należący do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. 200-tonowa jednostka wyposażona w hak główny: 2 x 100 t i pomocniczy o unosie 40 t osiąga maksymalną prędkość 6 węzłów.
W związku z montażem przęsła kładki od 8 do 16 maja tor wodny na Motławie jest całkowicie zamknięty. Ponadto od 16 maja rozpoczną się próby podnoszenia przęsła kładki oraz prace związane z wykonaniem drewnianych okładzin kierownic toru wodnego. Próby potrwają do 26 maja br. 14 czerwca kładka ma zostać oddana do użytku.
Przypomnijmy, że budowa zwodzonej promenady nad Motławą rozpoczęła się w lipcu ubiegłego roku. Przetarg wygrało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia.
Budowa kładki w okolicy ul. Grodzkiej skomunikuje Główne Miasto z wyspą Ołowianką oraz zapewni łatwiejszy dostęp do instytucji kultury w tej części miasta. Obiekt ma zapewnić m.in. komunikację mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów z centrum miasta, ułatwić dostęp do obiektów Filharmonii i Muzeum Morskiego z jednoczesną możliwością łączenia oferty kulturalnej Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii i Centralnego Muzeum Morskiego.
Parametry techniczne obiektu:
- długość całkowita: 70,5m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1%
- spadek podłużny max. 6%
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m
Parametry żeglugowe:
- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29m (kładka otwarta) 25m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.
Gdańsk.pl, AL, rel (Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska)