Porty, logistyka

Po opracowaniu dokumentacji technicznej, będziemy w stanie określić całościową wartość inwestycji w porcie w Kołobrzegu. Wtedy zostaną też podejmowane konkretne działania – przekazał w czwartek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Chodzi o inwestycję związaną m.in. z przebudową infrastruktury dostępowej do portu i kanału portowego.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Komisja Obrony Narodowej rozpatrywała w czwartek informacje dot. planów rozwoju portu w Kołobrzegu (woj. zachodniopomorskie). Głównym tematem rozmów były inwestycje związane z rozbudową portu oraz przebudową infrastruktury dostępowej do portu i kanału portowego.

- Port planuje poszerzyć i pogłębić tor wodny, umożliwiając wchodzenie większych jednostek transportowych i pasażerskich. Mówimy o przebudowie w zakresie nieruchomości resortu obrony narodowej, która polegać będzie na przebudowie nabrzeża. Będzie to skutkowało przesunięciem linii nabrzeża Sił Zbrojnych RP w głąb lądu – powiedział wiceszef MON Cezary Tomczyk.

- Część terenu zamkniętego zostanie docelowo przekazana poza resort obrony narodowej. Nabrzeże zostanie odbudowane w ramach inwestycji przez ZMP Kołobrzeg – dodał.

Jak przekazał, Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg ma ubiegać się o pozyskanie dofinansowania inwestycji z KPO oraz innych źródeł finansowania.

Przekazano, że w ubiegłym roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy Zarządem Portu Morskiego Kołobrzeg, Ministerstwem Obrony Narodowej oraz Urzędem Morskim w Szczecinie. Wszystkie trzy strony zobowiązały się do współpracy w ramach trzech działań, tj. przebudowy przyczółku Falochronu Zachodniego, przebudowę nabrzeży Sił Zbrojnych RP oraz przebudowę infrastruktury dostępowej do portu i kanału portowego w granicy Portu Morskiego Kołobrzeg.

- Po portu w Kołobrzegu, przy naprawdę dobrych warunkach, mogą wpływać statki o zanurzeniu do 5,5 m, dł. nawet 100 m. Jeżeli podejście do samego portu zostałoby poszerzone i tor wodny został by jeszcze pogłębiony, co poprawiło by możliwości przyjmowania większych statków, to ewidentnie byłby to impuls dla całego kołobrzeskiego portu – przekazał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Prezes ZPM Kołobrzeg podkreślił, że jest to jeden z nielicznych małych portów, który pełni wszystkie funkcje, które są realizowane w małych portach. To m.in. funkcje pasażerska, rybacka, przeładunkowa i militarna.

- Przebudowa wejścia do portu, to nie są jakieś inwestycje rzędu kilku miliardów. To kilkaset milionów i przy niewielkich nakładach, możemy przyśpieszyć nie tylko wzrost gospodarczy środkowego wybrzeża, ale także wzmocnić siłę naszego wybrzeża – powiedział prezes ZPMK Artur Lijewski.

- Jesteśmy w trakcie wyłonienia wykonawcy, który wykona dokumenty środowiskowe i techniczne, tak żebyśmy mogli realizować to zadanie inwestycyjne – dodał.

Posłowie pytali o plan finansowania tej inwestycji. Do pytań odniósł się m.in. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, który powiedział, że w dokumentacja projektowa da odpowiedź na to pytanie.

- W Urzędzie Morskim szacujemy, że nasza część będzie kosztować około 40 mln zł, ta dotycząca nabrzeży, które należą do MON-u będzie wiadoma wtedy, kiedy będziemy mieli całą dokumentację techniczną. Ma ona być przygotowana w tym roku, wtedy będziemy w stanie określić całościową wartość projektu – przekazał Marchewka.

- To nie jest inwestycja, którą da się zrobić od pstryknięcia palcem. Ponieważ +ścięcie+ tego nabrzeża i poszerzenie toru podejściowego to jest bardzo duże wyzwanie inżynierskie. Uważam, że całościowy projekt może sięgać nawet wartości 200 mln zł, ale to oszacują eksperci – dodał.

Wiceminister MI podkreślił, że dopiero wówczas, gdy będzie znana konkretna wartość tego przedsięwzięcia, będą podejmowane konkretne działania. Wskazał, że samo porozumienie i podjęcie decyzji o sfinansowani dokumentacji projektowej jest "istotnym krokiem".

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0502 4.132
EUR 4.2067 4.2917
CHF 4.4591 4.5491
GBP 4.9737 5.0741

Newsletter