Prawo, polityka

Komisja Europejska ustaliła 27 września br. ostateczne warunki drugiej aukcji na produkcję wodoru odnawialnego za pośrednictwem Funduszu Innowacji. W ramach tzw. Europejskiego Banku Wodoru (EBW), na projekty te będzie przeznaczone 1,2 mld EUR, z czego 200 mln EUR na zeroemisyjne paliwa dla żeglugi.

Po raz pierwszy z pakietu aukcyjnego EBW wydzielono 200 mln EUR dotacji na projekty, które będą wytwarzać zrównoważone paliwa wodorowe dla sektora morskiego. Pozostały miliard będzie dostępny do dowolnego wykorzystania.

Pieniądze na nowe projekty zostaną zebrane z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS), do którego w styczniu br. włączono transport morski. Armatorzy są zobowiązani do kupowania uprawnień do emisji CO2, wytworzonych przez ich statki, będące w eksploatacji. Środki pieniężne z obrotu tymi uprawnieniami, będą deponowane w Funduszu Innowacji.

Komisja Europejska poinformowała, że zwycięzcy aukcji, która ma być otwarta 3 grudnia br. (IF24 Auction), otrzymają stałe premie, wycenione w euro za kilogram paliwa wodorowego, produkowanego ze źródeł odnawialnych na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) przez maksymalnie 10 lat. Górny pułap ceny podczas aukcji określono na 4 EUR za kilogram.

"Wsparcie z Funduszu Innowacji wypełni lukę między kosztami produkcji a ceną, jaką odbiorcy wodoru odnawialnego gotowi będą za niego zapłacić" - stwierdziła Komisja Europejska.

Będzie to już druga aukcja EBW, jednak pierwsza, obejmująca wydzieloną pulę środków dla żeglugi i pierwsza, od czasu przystąpienia branży morskiej do ETS.

"Opierając się na sukcesie zeszłorocznej aukcji pilotażowej (IF23 Auction), druga aukcja przyczyni się do stworzenia europejskiego rynku wodoru odnawialnego poprzez zmniejszenie ryzyka inwestycji, dzięki wsparciu ze środków publicznych” – napisano w dokumencie KE.

Oferowane dofinansowanie przeznaczone jest na paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego (Renewable Fuel of Non-Biological Origin - RFNBO), czyli wodór wytwarzany w procesie elektrolizy wody (w elektrolizerach).

Aby walczyć o unijne dofinansowanie w ramach nadchodzącej – drugiej aukcji, zgłaszane projekty muszą spełnić wiele warunków.

Jednym z nich jest wytwarzanie wodoru w elektrolizerach o nowo zainstalowanej mocy wynoszącej minimum 5 MW, która musi się znajdować się w jednej lokalizacji na terenie EOG. Co więcej, elektrolizery mogą być wyposażone w komponenty z Chin w ilości nie przekraczającej 25 proc. mocy produkcyjnych takiej instalacji.

"Chińskie moce produkcyjne stanowią już ponad 50 proc. światowej produkcji (...) ocenia się, że istnieje znaczne ryzyko zwiększonej i nieodwracalnej zależności UE od importu elektrolizerów pochodzących z Chin, co może zagrozić bezpieczeństwu dostaw w UE" - czytamy w unijnym dokumencie.

Przypomnijmy, że w kwietniu br., po zakończeniu pierwszej aukcji (IF23), w ramach której przyznano 720 mln EUR dla siedmiu projektów zielonego wodoru, europejski przemysł wyraził obawy, że zwycięzcy polegali na tańszych częściach, wyprodukowanych w Chinach. Zasady drugiej aukcji zmieniono więc, aby ograniczyć udział chińskich komponentów.

W dokumentach drugiej aukcji (IF24) zapisano m.in., że projekty będą oceniane według nowego kryterium: "Osiągnięcie bezpieczeństwa dostaw podstawowych towarów oraz wkład w przywództwo przemysłowe i konkurencyjność Europy”.

W aukcji, która ma być otwarta 3 grudnia br., z łącznej puli 1,2 mld EUR, 200 mln ma być przeznaczone na projekty dekarbonizacyjne sektora morskiego. Ubiegający się o dofinansowanie muszą produkować paliwo wodorowe dla odbiorców, którzy będą bunkrować statki w europejskich portach.

Potencjalni beneficjenci aukcji muszą mieć podpisane umowy z odbiorcami z sektora morskiego, obejmujące 60 proc. wielkości produkcji zielonego wodoru z przeznaczeniem dla tego sektora, do momentu zamknięcia przyznanego finansowania. Pod koniec okresu realizacji, projekt będzie musiał wykazać, że 60 proc. wyprodukowanego paliwa wodorowego, zostało skierowane do takich odbiorców. Niespełnienie tego warunku spowoduje zmniejszenie lub konieczność zwrotu przyznanej kwoty dotacji.

Ponadto, w przypadku użycia tak wytworzonego wodoru do produkcji innych paliw, jak e-metanol (przez połączenie wodoru z biogennym CO2) lub e-amoniaku (łącząc zielony wodór z azotem) muszą one stanowić równowartość co najmniej 60 proc. wodoru odnawialnego.

Bruksela przygotowuje się także do wprowadzenia od stycznia 2025 roku nowego rozporządzenia FuelEU Maritime. Nakłada ono stopniowo zaostrzane limity intensywności emisji dwutlenku węgla na energię wykorzystywaną przez żeglugę, jako sposób na zachęcenie do stosowania paliw ekologicznych.

GL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter