Odbudowa przemysłu stoczniowego, żeglugi śródlądowej oraz polskiego rybołówstwa to jedne z najważniejszych celów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - powiedział szef resortu Marek Gróbarczyk na konferencji podsumowującej rok rządu PiS.
"Wyznaczyliśmy pięć obszarów, które musi objąć to ministerstwo. To bezwzględnie odbudowa przemysłu stoczniowego - tak na wschodnim wybrzeżu, jak i na zachodnim wybrzeżu. Drugi to aktywizacja naszych portów, aktywizacja żeglugi, a przede wszystkim odbudowa żeglugi śródlądowej. Kolejne to odbudowa i obrona polskiego rybołówstwa oraz rozwój szkolnictwa morskiego" - mówił we wtorek Gróbarczyk w wystąpieniu podsumowującym roczną działalność swojego ministerstwa.
Minister wskazał, że jego resort przygotował ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. "Została ona przygotowana w trzy miesiąca po przejęciu przez nas rządów. W skrócie jest ona nazwana ustawą stoczniową, która tworzy rozwiązania organizacyjne, finansowe i prawne na rzecz rozwoju tej branży" - tłumaczył. Podkreślił, że ustawa przyniesie ogromne korzyści dla rozwoju Wybrzeża, a przede wszystkim dla odbudowy naszego przemysłu.
"Zakładamy, że same stocznie zatrudnią w najbliższym czasie około 3 tys. ludzi. To też ogromny zastrzyk dla naszych dostawców - dostawców, którzy faktycznie zniknęli po okresie likwidacji polskich stoczni. To też odbudowa przemysłu ciężkiego, w tym przede wszystkim hut" - dodał. Przypomniał, że ustawa została już podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę i wchodzi w życie od stycznia 2017 roku.
"Drugim działaniem, które dla nas było niezwykle ważne, był powrót do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. W 2007 roku już ten projekt został ustanowiony, jednak przez naszych poprzedników całkowicie odrzucony. My przyjęliśmy program wieloletniej budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, który ma ogromne znaczenie w kilku obszarach, przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa" - powiedział Gróbarczyk. Jak dodał, otwierając ten akwen powstają ogromne możliwości rozwojowe wschodniej Polski. Chodzi m.in. o powstanie nowych korytarzy transportowych, a także aktywizację portów Zalewu Wiślanego oraz Elbląga.
"Przygotowaliśmy również strategię rozwoju śródlądowych dróg wodnych. Strategia zakłada, że odbudujemy żeglugę na Odrze, uruchomimy żeglugę na Wiśle, połączymy Odrę z Wisłą, zbudujemy Kanał Śląski oraz połączymy polski system wodny z Dunajem poprzez połączenie Odra-Dunaj-Łaba. Jest to dla nas priorytetowe działanie, całkowicie zapomniane i odrzucone przez poprzedników inwestycje, które mają ogromne znaczenie dla rozwoju naszego kraju" - zaznaczył minister.
Jak podkreślił, rozwój żeglugi śródlądowej jest dla jego resortu priorytetem, ponieważ Polska nie będzie mogła się rozwijać "bez rozwoju tej branży transportu, bez rozwoju gospodarki w obszarze dróg śródlądowych".
"Kolejny element to wsparcie rybołówstwa - przede wszystkim tego na małą skalę, przybrzeżnego, rodzinnego, który dla nas stanowi niezwykle ważny element" - powiedział. Dodał, że tzw. drobni rybacy otrzymają wsparcie finansowe. "Środki, które na tę okoliczność zostały przygotowane, to od 1,4 tys. zł za dzień postojowy dla małej łodzi do 3 tys. zł dla większej, w zależności od wielkości łodzi" - powiedział.
Gróbarczyk jako sukces wymienił także fakt, że podczas listopadowego spotkania szefów rządów grupy 16 + 1 w Rydze Polska uzyskała poparcie, aby w naszym kraju utworzyć w 2017 roku sekretariat do spraw morskich tej grupy. Sekretariat jest inicjatywą Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i będzie prowadzony przez resort. Jego zadaniem będzie koordynacja współpracy pomiędzy 16 państwami Europy i Chinami w zakresie spraw morskich. Ma ona dotyczyć współpracy politycznej, gospodarczej, a w szczególności współpracy portów.
aop/ pad/ itm/
Najpierw wyliczmy obszary popytu , a potem można realnie realizowac i uaktywniać krok po kroku (ale od początku do końca )przedsiewziecia , ktore nazywam dzialaniem SKUTECZNYM.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.