W poniedziałek mężczyzna pełniący funkcję drugiego oficera nawigacyjnego na promie Scottish Viking, został skazany na karę więzienia za szkody poczynione w sierpniu 2010 roku. Chodzi o kolizję promu ze statkiem rybackim, w wyniku której zginął młody rybak.
Prom Scottish Viking, operowany wówczas przez DFDS Seaways, pełnił regularne połączenia na trasie pomiędzy Rosyth w Szkocji i Zeebrugge w Belgii. W dniu tragedii, około godz. 18.10 informowano drugiego oficera o konieczności zmiany kursu z uwagi na znajdujące się w pobliżu niewielkie jednostki rybackie. Oficer dostosował się do zalecenia, jednak mimo to potrzebna była jeszcze większa zmiana kursu. Chwilę później, około 18.35 ponownie zwrócono uwagę na niebezpieczną odległość Scottish Viking, ale nie dokonano wówczas wystarczających zmian kursu lub prędkości.
W wyniku zderzenia zatonął statek rybacki z dwoma braćmi na pokładzie, jeden z nich - 16-letni rybak zginął. Wypłynęli z Eyemouth w Szkocji około godz. 18 wraz z innymi statkami lokalnej floty rybackiej. Bracia pracowali na morzu w czasie swoich wakacji.
Drugi oficer przyznał się do błędu. Skazano go na okres 12 miesięcy pozbawienia wolności. Podczas rozprawy Izby Karnej Sądu Najwyższego Szkocji złagodzony wymiar kary uzasadniano m.in. tym, że wcześniej nie odnotowano żadnych wypadków z udziałem oficera.
Scottish Viking, o długości 186 m i szerokości 25,6 m, wszedł do eksploatacji w 2009 roku na trasę Zeebrugge do Rosyth operowaną wówczas przez Norfolkline. W 2010 roku pływał w barwach DFDS Seaways, a od 2011 roku na trasie Ventspils - Nynäshamn eksploatowany był przez Scandlines.
Aktualnie obsługiwany jest przez Stena Line między Łotwą a Szwecją. Na jego pokładzie pomieści się maksymalnie 830 pasażerów i 200 samochodów.
AL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.