Z Dąbrowy Górniczej do terminalu promowego w Świnoujściu dotarł w środę skład kolejowy z niecodziennym ładunkiem. Wagony były załadowane szynami. Najdłuższy skład mierzył 140 metrów i przewoził szyny o długości 120 metrów. Mniejsze składy przewoziły szyny o długości 60 metrów.
Wagony zostały załadowane na prom Polonia, płynący do Szwecji.
Jak poinformowali przedstawiciele portu Szczecin-Świnoujście, był to pierwszy przeładunek tak nietypowego transportu.
Terminal promowy w Świnoujściu został w ostatnich latach rozbudowany i zmodernizowany – w nowej formie funkcjonuje od jesieni 2023 roku. Warta ponad 185 mln zł inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście znacznie poprawiła obsługę transportu intermodalnego w tym miejscu. Dzięki temu można dzisiaj bezpiecznie i skutecznie przyjmować na nim transporty kolejowe. Co istotne, świnoujski terminal promowy jako jedyny w Polsce jest dostosowany do obsługi promów kolejowych.
W ramach wspomnianej inwestycji powstała bocznica kolejowa, pogłębiono stanowiska do obsługi promów umacniając jednocześnie dno i wybudowano infrastrukturę drogową, dzięki której terminal zyskał lepszą dostępność ze strony lądu.
Inwestycja objęła także przebudowę istniejącej rampy przeładunkowej do nowych parametrów technicznych i uzyskania 35 metrów szerokości i 180 ton nośności.
Terminal jest obecnie ważnym elementem autostrady morskiej Świnoujście–Trelleborg, dofinansowanej w ramach unijnego projektu „Łącząc Europę”. Zadaniem wspomnianego projektu jest lepsza integracja zespołu portowego Szczecin–Świnoujście w morsko-lądowym korytarzu transportowym Północ-Południe.
LEW, Fot. ZMPSiŚ