Urząd Morski w Gdyni szuka właśnie do Kapitanatu Portu Morskiego w Ustce oficera do spraw eksploatacji morskich farm wiatrowych. Jest już oficjalny nabór na to stanowisko. Wyniki powinniśmy poznać jeszcze w lutym.
W Ustce powstaną dwie bazy serwisowe morskich farm wiatrowych. Kolejne powstają również w Łebie i we Władysławowie. W przyszłości mówi się również o bazie serwisowej w Darłowie. Na morzu bite są już pale pod pierwsze wiatraki.
O tym, że w usteckim kapitanacie ma być zatrudniony nowy oficer mówiło się już w 2024 roku.
- W związku ze zwiększeniem zadań Kapitanatów Portów, Urząd planuje zatrudnienie dodatkowych oficerów, do których należeć będą również (ale nie wyłącznie) zadania, związane z zapewnienie bezpieczeństwa i porządku na obszarze portu, w tym baz Morskiej Energetyki Wiatrowej (MEW) - mówiła nam jeszcze pod koniec 2024 roku Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni - Osoby te będą również odpowiedzialne za kontrolę przestrzegania wymogów, dotyczących bezpieczeństwa obiektów portowych, baz MEW oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego statków i terenów portowych. Planowany termin rozpoczęcia rekrutacji to I kwartał 2025 roku, jednak jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o szczegółach.
Teraz nabór jest już ogłoszony i znamy dokładny zakres obowiązków przyszłego oficera. Osoba na tym stanowisku:
- opiniuje projekty regulacji prawnych, koncepcje z zakresu budownictwa morskiego i lądowego, planowania i zagospodarowania przestrzennego, ekspertyzy i plany tworzonych dla inwestycji związanych z budową MFW, wnioskuje w sprawie inwestycji, remontów i zmian sposobu użytkowania morskich budowli hydrotechnicznych w zakresie właściwości terytorialnej kapitanatu we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi urzędu, kontroluje nabrzeża portowe, obiekty portowe, bazy MEW oraz inne tereny portowe;
- współpracuje z przedstawicielami sektora offshore oraz morskich farm wiatrowych (MFW) w zakresie właściwości terytorialnej kapitanatu we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi urzędu;
- przestrzega zasad ochrony żeglugi morskiej i portu, w tym ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portu, obiektów portowych lub na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach;
- kontroluje stan bezpieczeństwa pożarowego na obszarach należących do właściwości terytorialnej kapitanatu oraz na statkach;
- wykonuje czynności dochodzeniowe w sprawach naruszania przepisów portowych, awarii i wypadków morskich, uszkodzeń nabrzeży, urządzeń portowych, w tym na potrzeby izb morskich, zgłasza uszkodzenia i potrzeby remontowe nabrzeży i urządzeń portowych;
- przeprowadza kontrole nad sposobem wykonywania drobnych prac remontowych na jednostkach pływających, którym wydano zezwolenie na prace remontowe w porcie, współpracuje z Inspektoratem Ochrony Środowiska Morskiego w zakresie nadzoru złomowania jednostek na terenie portu pod względem przestrzegania przepisów ochrony środowiska;
- opracowuje i wydaje decyzje administracyjne, nakłada grzywny w przypadku łamania obowiązujących przepisów, nakazów i zakazów, zgłasza wypadki do Komisji Badania Wypadków Morskich oraz Izb Morskich oraz przeprowadza i nadzoruje prowadzenie dochodzeń w sprawach wypadków morskich zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- nadzoruje akcje zimowe, kontroluje i wydaje polecenia osobom odpowiedzialnym, wydaje doraźnie polecenia nieunormowane przepisami w celu eliminacji zagrożeń życia i zdrowia.
Osoba, która chce się ubiegać o to stanowisko powinna mieć wyższe wykształcenie, doświadczenie zawodowe co najmniej 1 rok w obszarze: praca na statku w dziale pokładowym na poziomie operacyjnym i dyplom na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym. Powinna znać dobrze język angielski.
Wymagana jest znajomość przepisów prawa morskiego, konwencji międzynarodowych w zakresie bezpieczeństwa żeglugi lub zapobiegania zanieczyszczeniom morza przez statki, przepisów dotyczących bezpieczeństwa morskiego w zakresie wykonywanych zadań, przepisów dotyczących ochrony żeglugi i portów morskich oraz przepisów portowych w zakresie wykonywanych zadań. Ważna jest również znajomość przepisów dotyczących morskiej energetyki wiatrowej. Dodatkowym atutem będzie również posiadanie dyplomów morskich z działu pokładowego (ARPA, GOC, ROC) i posiadanie uprawnień oficera ochrony obiektu portowego.
Kandydat na to stanowisko może liczyć na wynagrodzenie zasadnicze brutto: 6703,97 zł, a także dodatek za wysługę lat (powyżej 5 lat) od 5 proc. do 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego, w zależności od udokumentowanego stażu pracy, oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne.
Hubert Bierndgarski
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.