Porty, logistyka

W połowie 2022 r. minister nadzorujący gospodarkę morską został poinformowany o procesie sprzedaży udziałów Bulk Cargo - Port Szczecin niemieckiej firmie Rhenus; w poszukiwaniu udziałowca najważniejszy był pakiet inwestycyjny – powiedział PAP prezes spółki Adam Czarnul.

O zakupie Bulk Cargo przez niemieckiego inwestora zrobiło się głośno na początku tego roku, po krytycznych wpisach b. ministra gospodarki morskiej Marka Gróbarczyka na platformie X. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka przypominał, że o planach sprzedaży Bulk Cargo był informowany rząd Mateusza Morawieckiego.

Bulk Cargo to jeden z największych operatorów działających w szczecińskim porcie. Pod koniec listopada 2024 r. właścicielem ponad 90 proc. udziałów w spółce została firma Rhenus Beteiligungen International z niemieckiej grupy Rhenus, działającej na runku logistycznym w Europie. Od grudnia 2022 r. Rhenus posiadał ponad 40 proc. udziałów w Bulk Cargo i deklarował chęć zakupu kolejnych. Prawo pierwokupu miał Skarb Państwa, ale ani poprzedni, ani obecny rząd nie podjął decyzji o zainwestowaniu w Bulk Cargo np. przez którąś z państwowych spółek.

W rozmowie z PAP prezes Bulk Cargo – Port Szczecin Sp. z o.o. wyjaśnił, że proces sprzedaży rozpoczął się w 2021 r.

Zainteresowanie nabyciem udziałów wyraziło początkowo ośmiu oferentów – powiedział Adam Czarnul. Dodał, że po pogłębionej analizie (tzw. due diligence) pozostało czterech potencjalnych kupców.

- Transakcje miały miejsce w 2022 i 2024 roku; już w połowie 2022 minister branżowy, jak i inne stosowne urzędy: Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście, Ministerstwo Infrastruktury, UOKiK, zostały poinformowane o biegnącym procesie sprzedaży udziałów, zgodnie z ustawą – zaznaczył Czarnul.

Nowelizacja Ustawy o portach morskich przyznająca Skarbowi Państwa prawo pierwokupu akcji w spółkach działających w portach, "o kluczowym znaczeniu dla gospodarki narodowej", weszła w życie 23 lutego 2023 r.

Czarnul przyznał, że Bulk Cargo interesowali się przede wszystkim inwestorzy zagraniczni, ale rozmawiano też z państwowym Funduszem Rozwoju Spółek (FRS).

- FRS przymierzał się, ale wartość ofert była za niska, a decydujący był brak pakietu inwestycyjnego. Poprzedni właściciele szukali partnera, który zagwarantuje rozwój. Stad decyzja o wyborze Rhenusa – podkreślił Czarnul.

Zapewnił, że niemiecki właściciel „przyniesie nowych kontrahentów” i inwestycje o wartości kilkuset milionów w ciągu najbliższych lat.

- Jesteśmy na etapie zamówienia dwóch nowych dźwigów oraz modernizacji istniejących. Powierzchnię magazynową chcemy zwiększyć z 60 tys. m kw., do 80 tysięcy. Takie są potrzeby współczesnych portów – stwierdził Czarnul.

Przypomniał, że Bulk-Cargo nie jest właścicielem portowych terenów w Szczecinie. Nabrzeża (ok. 3,5 km) i kilkadziesiąt hektarów placów składowych są dzierżawione na mocy 30-letnich umów z ZMPSiŚ.

- Mamy jeszcze 25 lat dzierżawy, ale myślimy w dłuższej perspektywie, kolejnych trzydziestek” – zadeklarował Czarnul. „Pracowałem wcześniej z Rhenusem i wiem, że jak wchodzi w jakieś przedsięwzięcie, to na dziesięciolecia. To nie jest firma, która w celach spekulacyjnych kupuje inną spółkę. Jaki interes miałaby w wygaszeniu Bulk Cargo? Przecież port wydzierżawiłby nabrzeża innemu operatorowi – stwierdził prezes.

Bulk Cargo świadczy usługi przeładunkowe, spedycyjne i operatorskie głównie dla grup ładunków masowych suchych (węglowych, rud i koncentratów, nawozów, kruszyw itp.), ładunków drobnicowych (stal, celuloza , szyny, rury, złom), ładunków płynnych (kwas siarkowy, smoła, oleje bitumiczne). Czarnul wyjaśnił, że w ostatnich pięciu latach poziom przeładunków „oscyluje pomiędzy 3-4 mln ton rocznie”. Podkreślił, że po zmianach właścicielskich spółka pracować będzie nie tylko z podmiotami grupy Rhenus, ale też innymi spedytorami.

- Rhenus to będzie 20-30 procent – zapowiedział Czarnul.

O zakupie Bulk Cargo przez niemieckiego inwestora zrobiło się głośno na początku roku. 2 stycznia na platformie „X” były minister, a potem wiceminister odpowiedzialny za gospodarkę morską Marek Gróbarczyk (PiS) zaalarmował: „Tusk oddaje szczeciński port Niemcom (nabrzeża i infrastrukturę)”. Nazwał to „spłatą zobowiązań wyborczych”. 6 stycznia znów pisał na X:

Jedyną możliwością zablokowania przejęcia Portu w Szczecinie jest zastosowanie prawa pierwokupu udziałów operatora Bulk Cargo. Wzywam Donalda Tuska do natychmiastowego działania, aby powstrzymać sprzedaż Portu Szczecin Niemcom!!!

Gróbarczyk do czasu nadania tej depeszy nie udzielił komentarza PAP.

Obecny wiceminister infrastruktury nadzorujący gospodarkę morską i poseł PO ze Szczecina Arkadiusz Marchewka, także na X, określił wpisy Gróbarczyka jako „popis hipokryzji”. Przypomniał, że o planach sprzedaży Bulk Cargo był informowany rząd Mateusza Morawieckiego.

Marchewka zacytował pismo z 7 września 2023 r. skierowane do ówczesnego premiera, w którym Bulk Cargo informuje, iż Rhenus chce wykupić pozostałe udziały od prawie 300 udziałowców (Bulk Cargo powstała w latach 90. XX w. jako spółka pracownicza). Zarząd Bulk Cargo pytał w nim, czy Skarb Państwa zamierza skorzystać z prawa pierwokupu. Marchewka podkreślił, że w ministerstwie infrastruktury zachowała się też notatka z 23 listopada, podpisana przez Gróbarczyka, w której kwestię objęcia udziałów w Bulk Cargo przez państwowy podmiot określono jako „nieuzasadnioną”.

W rozmowie z PAP prezes Czarnul zastrzegł, że nie będzie komentował „politycznych wątków” dot. szczecińskiego portu i Bulk Cargo. Ocenił, że „angażowanie np. spółek Skarbu Państwa w działalność operatorów portowych nie jest potrzebne”. Przypomniał, że właścicielem portów jest państwo.

- Ustawy zapewniają wystarczającą kontrolę nad infrastrukturą portową, co widzieliśmy np. na przykładzie węgla i naszym zaangażowaniu w przeładunki – podsumował Czarnul.

W portach Szczecin i Świnoujście w 2024 r. przeładowano 32,2 mln ton, co oznacza spadek o 8,5 proc. w porównaniu do 2023 r. (35,3 mln ton). Przez wszystkie polskie porty w minionym roku przeszło ponad 125 mln ton ładunków. W 2023 r. – prawie 146 mln ton. Najbardziej spadł transport węgla (z ok. 20 mln ton w 2023 do 10,5 mln ton w 2024 r.). Rekordowe przeładunki tego surowca w 2022 r. i 2023 r. były związane z wybuchem wojny w Ukrainie, zerwaniem łańcuchów dostaw i kryzysem na rynku energetycznym.

Tomasz Maciejewski

0 sprzedaz udzialow bulk Szczecin
Panie Prezesie Czarnul - czy mozliwosc sprzedazy oznacza sprzedaz .Prosze wyrazac sie precyzyjniej ,inaczej brzmi to cokolwiek nielogicznie ,a nawet smiesznie .!
14 styczeń 2025 : 09:52 Henryk Nowicki | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.1204 4.2036
EUR 4.2244 4.3098
CHF 4.497 4.5878
GBP 5.044 5.146

Newsletter