Porty, logistyka

W ramach XI Forum Bałtyk – Adriatyk w gronie ekspertów, samorządowców oraz przedstawicieli biznesu morskiego postaramy się  odpowiedzieć na pytanie o znaczenie szlaku Północ – Południe w kontekście zmieniającej się sytuacji gospodarczej i geopolitycznej – mówił w trakcie otwarcia Leszek Bonna, prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk.

Organizacja XI Forum Korytarza Transportowego w Koperze na Słowenii, które zaplanowano na 24-25 października, według prezesa Leszka Bonny, wynika z rosnącej roli portów adriatyckich w Europie oraz w globalnym transporcie.

– Liczymy, że to dzisiejsze spotkanie zapoczątkuje nowe relacje biznesowe i pozwoli na rozbudowę współpracy między naszymi rynkami – dodał Leszek Bonna.

O współpracy, wymianie informacji i doświadczeń regionów mówiła Anne Jensen, koordynator Korytarza Bałtyk – Adriatyk.

Jestem przekonana, że współpraca wszystkich interesariuszy jest kluczowa dla rozwoju korytarza Bałtyk – Adriatyk, dlatego doceniam fakt, że organizatorzy z polskiej strony zrobili tyle, żeby zaprosić Państwa na to spotkanie. To ważne, żebyśmy budowali sieć wzajemnego porozumienia, bo tylko razem – wymieniając się swoimi informacjami i niemałym doświadczeniem – możemy coś zmienić. Potrzeba zmian jest widoczna, bo wszystko dookoła nas intensywnie się zmienia – mówiła Anne Jensen.

Zdaniem Koordynator, ważne jest przy tym budowanie wzajemnego zaufania i rozszerzanie kooperacji, co z czasem będzie optymalizować współpracę na całym szlaku.

Nie powinnyśmy skupiać się tylko na infrastrukturze, która oczywiście jest ważna i może najważniejsza, ale przede wszystkim na tym jak ją skutecznie wykorzystać – podkreślała.

W pierwszej części Forum, o zmianach w rozporządzeniu w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T mówił Marcin Wójcik, Doradca Europejskiego Koordynatora Korytarza Bałtyk – Adriatyk.

Nowa regulacja to efekt kilkuletniego procesu, który udało nam się domknąć w bieżącym roku, a w lipcu weszła ona w życie. W efekcie mamy nową strukturę sieci, która będzie realizowała się w trzech etapach. Nowe rozporządzenie wyznacza konkretne terminy jej ukończenia: do 2030 roku sieć bazowa, do 2040 roku rozszerzona sieć bazowa, a do 2050 roku sieć kompleksowa. Dodany został termin pośredni – 2040 roku, co w założeniu pozwoli ukończyć kluczowe projekty m.in. o charakterze transgranicznym – mówił Marcin Wójcik.

Wójcik przypomniał, że aby odpowiedzieć na skutki rosyjskiej agresji przeciwko Ukrainie i jednocześnie zapewnić lepszą łączność z kluczowymi państwami sąsiedzkimi, nowe rozporządzenie rozszerza cztery europejskie korytarze transportowe sieci TEN-T, tak by objęły też Ukrainę i Mołdawię.

Jako jedno z kluczowych zadań, Doradca Europejskiego Koordynatora Korytarza Bałtyk – Adriatyk wymienił ponadto integrację szlaków kolejowych, drogowych i wodnych, co ma strategiczne znaczenie dla multimodalnego transportu towarowego i pasażerskiego w Europie.

W kontekście infrastruktury kolejowej oczekujemy, że dzięki m.in. unifikacji systemu zarządzania ruchem i oczywiście samej infrastruktury, do 2050 roku wszystkie pociągi towarowe osiągną prędkość minimalną 100 km/h, a długość składu wyniesie 740 metrów. Co więcej pociągi będą mogły kursować bez zakłóceń, do czego przyczyni się ograniczenie postojów na granicy i wykluczenie opóźnień związanych dzisiaj z choćby niedostosowaniem sieci kolejowej na odcinku tzw. „ostatniej mili” do portu – podkreślał Doradca Europejskiego Koordynatora Korytarza Bałtyk – Adriatyk.

LEW, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Do paneli dyskusyjnych i tematów poruszonych podczas XI Forum Bałtyk – Adriatyk, będziemy jeszcze wracać w kolejnych artykułach na Portalu Morskim, który jest partnerem medialnym tego wydarzenia.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0571 4.1391
EUR 4.2894 4.376
CHF 4.5988 4.6918
GBP 5.1274 5.231

Newsletter