Morski Port Kłajpeda planuje realizację jednego z największych projektów w swojej historii - nowego 100-hektarowego obszaru w południowej części portu. Uzyskano już pozwolenie na budowę kompleksu tzw. południowej bramy.
- Rozwój południowej części portu w Kłajpedzie jest jednym z naszych najbardziej ambitnych projektów. Znacząco rozszerzy możliwości portu i otworzy nowe możliwości inwestycyjne. To jednak nie tylko rozwój portu; chcemy, aby skorzystali na nim również ludzie, entuzjaści sportów wodnych. Rozwój kompleksu południowej bramy otworzyłby przed krajem możliwości posiadania nie tylko nowoczesnej mariny, ale także centrum edukacji młodego pokolenia, w którym pielęgnowane byłyby tradycje żeglarskie - mówi Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu Kłajpeda.
Latem tego roku specjaliści Agencji Ochrony Środowiska zatwierdzili rozwój nowego obszaru w południowej części portu w Kłajpedzie, a wszystkie procedury oceny oddziaływania na środowisko zostały zakończone.
Przewiduje się, że zarówno rozwój południowej części portu, jak i planowane pogłębienie kanału żeglugowego do 17 metrów powinny, ze względów środowiskowych, w szczególności stworzyć południową bramę portową z przystanią dla małych i rekreacyjnych statków. Są one potrzebne, aby zapobiec mieszaniu się wody pomiędzy Morzem Bałtyckim i Zalewem Kurońskim, w tym zmianom zasolenia, temperatury i prądów morskich.
Zgodnie z projektem technicznym, kompleks bramy południowej obejmie obszar około 40 hektarów, z czego większość - 32 hektary - będzie stanowić akwatorium (wewnętrzny obszar wodny portu, otoczony obiektami hydrotechnicznymi, jak nabrzeża czy falochrony – red.) Obejmuje on tamę południową o długości 1,3 km i północną o długości prawie 1 km, molo o długości około 700 metrów i nabrzeże promowe o długości nieco ponad 120 metrów. Szacowana głębokość akwatorium w marinie wynosi 3,5 metra. Odpowiedni urobek, wydobyty podczas pogłębiania, może zostać wykorzystany do wypełnienia plaż piaskiem.
Szacuje się, że w zależności od rozmieszczenia pomostów, kompleks bramy południowej będzie w stanie pomieścić około 500 pływających jednostek rekreacyjnych o długości od 5 do 20 metrów. Przewidziano również wydzieloną strefę dla szkółki żeglarskiej dla dzieci oraz miejsce do spuszczania sprzętu wioślarskiego do wody.
Budowa kompleksu południowej bramy ma być podzielona na cztery fazy: pierwsza obejmie budowę południowej tamy i części północnej tamy, druga - budowę mola, trzecia faza obejmie nabrzeże, a czwarta - budowę drugiej części północnej tamy.
Po rozwiązaniu kwestii organizacyjnych i finansowych zostanie podjęta decyzja o wdrożeniu projektu. Projekt techniczny Kompleksu Bramy Portu Południowego został przygotowany przez UAB "Tyrens Lietuva".