We wrześniu zakończył się montaż pomp przeciwpożarowych stanowiących część zautomatyzowanego systemu ochrony nabrzeża na budowie Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy Orlen na terenie rafinerii w Gdańsku - poinformował przedstawiciel spółki.
Biuro prasowe Grupy Orlen podało we wtorek, że w budynku zaplecza technicznego, na cokołach zamontowano pompy przeciwpożarowe. W minionym roku na dnie Martwej Wisły zbudowano układ czerpny, umożliwiający nieograniczony pobór wody przez system pomp. Oprócz tego w budynku zaplecza technicznego trwają prace elektryczne, m.in. w pomieszczeniu rozdzielni niskiego napięcia oraz montaż niezbędnej aparatury.
Jak podaje spółka, obecnie na terenie całej inwestycji prowadzone są prace spawalnicze na rurociągach paliwowych, a także na nowo powstałych stanowiskach przeładunkowych, do których doprowadzane są rury przesyłowe z gdańskiej rafinerii. Ponadto zakończono roboty ziemne w obrębie tzw. układu podczyszczającego.
"Było to najgłębsze miejsce na budowie w zakresie prac sanitarnych. Spód wykopu znajdował się 6 metrów poniżej poziomu terenu, więc konieczne było jego zabezpieczenie za pomocą tzw. ścianki szczelnej" – informuje cytowany w przesłanym PAP komunikacie kierownik budowy z Grupy NDI Maciej Klecha.
Nabrzeże o długości 380 metrów umożliwi jednoczesną obsługę dwóch zbiornikowców o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. W tym celu powstały już dwa nowoczesne pomosty przeładunkowe, każdy z nich wyposażony w cztery zautomatyzowane, dwukierunkowe ramiona nalewczo-odbiorcze.
Dyrektor Biura Rozwoju Logistyki Orlen Łukasz Wojtaszek podkreśla, że terminal obsłuży m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe - przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw - czyli biobenzyny i biodiesla, które są obecnie dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo budowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy).
"Posłuży również do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających" – dodaje cytowany w komunikacie przesłanym PAP Wojtaszek.
Docelowe moce przeładunkowe Morskiego Terminalu mogą sięgać 2 milionów ton produktów rocznie, co odciąży funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Wartość inwestycji wyniesie ok. 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2025 roku.
Generalnym wykonawcą budowy jest konsorcjum spółek z Grupy NDI oraz Biproraf, BPBM "PROJMORS" i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.
Zdjęcia: NDI