Zgodnie z harmonogramem terminal kontenerowy w Świnoujściu ma być gotowy do końca 2028 r. - przekazał w Sejmie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Dodał, że do końca września do GDOŚ mają zostać przekazane dokumenty ws. wydania decyzji środowiskowej.
W czwartek Marchewka odpowiadając na pytania posłów przedstawił szczegółowe informacje dotyczące postępów przy realizacji kluczowych dla gospodarki morskiej projektów infrastrukturalnych w tym przede wszystkim terminala kontenerowego w Świnoujściu. "Przez ostatnie miesiące zrealizowaliśmy wiele działań przybliżających nas do tego, aby do portu w Świnoujściu przypływały największe kontenerowce na świecie" - przekonywał.
Przypomniał, że w kwietniu br. zostało wydane pozwolenie lokalizacyjne dla tej inwestycji przez wojewodę zachodniopomorskiego. W maju podpisano umowę z wykonawcą studium wykonalności oraz raportu oddziaływania na środowisko dla toru podejściowego, do portu w Świnoujściu. Wartość umowy to ok. 10 mln zł. Następnie 30 sierpnia podpisana została umowa na wykonanie badania ferromagnetycznego pod budowę falochronu. 6 września Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście, który jest jednym z inwestorów tego przedsięwzięcia, podpisał umowę na wykonanie skanu magnetycznego dna miejsca basenu portowego.
Marchewka dodał, że na bieżąco przekazywane są dokumenty dotyczące decyzji środowiskowej i jeszcze we wrześniu mają one być przekazane do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ).
Wiceminister podkreślił, że te wszystkie działania są "ewidentnym przyspieszeniem prac nad realizacją" tej kluczowej, strategicznej inwestycji dla gospodarki morskiej.
"Spodziewamy się, zgodnie z harmonogramem, zrealizować to przedsięwzięcie do końca 2028 r. (...) Konsekwentnie podejmujemy działania, które powadzą nas do tego, aby na przełomie lat 2028-2029 mogły przypływać na Pomorze Zachodnie największe kontenerowce na świecie, jak ma to obecnie miejsce w Gdańsku" - dodał.
Przedstawiciel MI wskazał, że szacunkowy koszt związany z częścią lądową budowy terminala (np. budowa dródg dojazdowych) to 1,2 mld zł. Ponadto 10 mld zł jest zapisanych w wieloletnim programie na budowę 70-kilometrowego toru podejściowego; 2,5 mld ma kosztować pirs.