Grupa PKP oraz szwedzki przewoźnik towarowy Green Cargo AB prowadzą rozmowy na temat uruchomienia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją. Inicjatywa ta może stać się znaczącym impulsem dla rozwoju transportu intermodalnego na trasie północ-południe przez Morze Bałtyckie. Dostrzegając potencjał tego projektu, Grupa PKP zainicjowała spotkanie ze szwedzkim przewoźnikiem.
W rozmowach uczestniczyli Alan Beroud, Prezes Zarządu PKP S.A., Monika Starecka, pełniąca obowiązki Członka Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, oraz Łukasz Grzesło, Prezes PKP CARGO International a.s. Z ramienia Green Cargo AB obecni byli Henrik Dahlin, CEO, oraz Shad Hallam, COO.
Tematem rozmów była możliwość uruchomienia połączeń intermodalnych między Polską a Szwecją. W pierwszej kolejności przeanalizowany zostanie model transportu towarów kontenerowych drogą morską przez porty Trójmiasta. W dalszej perspektywie planowane jest uruchomienie połączeń promowych z wykorzystaniem statków przystosowanych do przewozu całych wagonów kolejowych bez potrzeby ich przeładunku.
– Transport kolejowo-promowy to bardzo obiecujący segment rynku, umożliwiający znaczną oszczędność czasu w międzynarodowym przewozie towarów. Grupa PKP będzie aktywnie wspierać PKP CARGO w ponownym uruchomieniu regularnych połączeń między Polską a Szwecją, co przyczyni się do rozwoju obu stron. Nowa trasa otworzy perspektywiczny korytarz łączący Skandynawię z Polską i basenem Morza Śródziemnego – podkreśla Alan Beroud, Prezes Zarządu PKP S.A. oraz przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei (UIC).
– Połączenia między Polską a Szwecją mogą być realizowane przez terminale kontenerowe w Świnoujściu i Gdyni. Uruchomienie takiego połączenia przyniesie korzyści klientom obu spółek w całej Europie, umożliwiając im dostęp do dodatkowych terminali oraz szerokiej sieci połączeń kolejowych. Do realizacji tego projektu zamierzamy zaangażować wszystkie zainteresowane strony – dodaje Monika Starecka, p.o. Członek Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.
Dzięki połączeniom promowym firmy z Polski, Czech oraz innych krajów Europy Środkowej i Południowej zyskają nowe możliwości logistyczne. Z wykorzystaniem nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych, PKP CARGO International jest w stanie realizować przewozy do kilkunastu krajów europejskich, w tym bez zmiany lokomotywy aż do Adriatyku.
– PKP CARGO International dysponuje zasobami oraz kompetencjami do realizacji nawet najbardziej wymagających zleceń. Nasze plany rozwoju połączeń intermodalnych są ambitne, dlatego zapraszamy do współpracy wszystkie zainteresowane strony – zaznacza Łukasz Grzesło, Prezes PKP CARGO International.
Projekt przywrócenia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją będzie nie tylko istotnym przedsięwzięciem biznesowym, ale również wpisze się w europejską strategię zrównoważonego rozwoju, a także w politykę zrównoważonego rozwoju realizowaną przez Green Cargo oraz PKP CARGO.
Spotkanie było także okazją do wymiany doświadczeń związanych z rynkiem kolejowym w Europie, Szwecji i Polsce. Alan Beroud, jako przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei UIC, poruszył kluczowe tematy dotyczące rozwoju transportu kolejowego w Europie oraz omówił specyfikę działalności transportu kolejowego w Szwecji.