6 września w siedzibie ZMPSiŚ SA podpisana została umowa na wykonanie skanu magnetycznego dna akwenu morskiego w ramach projektu pn.: „Budowa dostępu morskiego i kolejowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym Świnoujście”. Do wykonania tego zadania ZMPSŚ wybrał (w trybie zapytania ofertowego) UXO Marine Sp. z o.o. z Rumii - firmę specjalizującą się w badaniach geofizycznych na Bałtyku.
Umowę ze strony UXO Marine podpisał Jacek Leśniak, prezes zarządu, w imieniu Portu zaś Krzysztof Sadowski, wiceprezes ds. infrastruktury i Arnold Perepeczo, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych.
Podpisano umowę na skan dna morskiego pod #TerminalKontenerowy w #PortŚwinoujście.
— Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (@ZMPSiS) September 7, 2024
Do wykonania tego zadania #PortSzczecinŚwinoujście wybrał (w trybie zapytania ofertowego) #UXOMarine Sp. z o.o. z Rumii - firmę specjalizującą się w badaniach geofizycznych na Bałtyku. pic.twitter.com/AwanK2uUJr
Badanie będzie polegać na wykonaniu skanu dna morskiego pod kątem obecności obiektów ferromagnetycznych w części akwenu Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, dla umożliwienia bezpiecznego wykonania planowanych robót związanych z realizacją projektu budowy terminalu.
W ramach zamówienia spółka UXO Marine zbada zatem obszar pod kątem występowania potencjalnych niebezpieczeństw, w celu umożliwienia przyszłemu wykonawcy robót pogłębiarskich i hydrotechnicznych, oszacowania ryzyka natrafienia na obiekty niebezpieczne pochodzenia wojskowego oraz określenie nakładów koniecznych dla ich odsłonięcia, usunięcia i utylizacji.
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na wschód od Falochronu Wschodniego, otaczającego Terminal LNG w Świnoujściu. Badania wykonają dwa zespoły specjalistów: nurków, hydrografów, archeologów. Wyzwanie stanowić będą warunki pogodowe.
Obiekty ferromagnetyczne - to przeszkody, na które można trafić na dnie morza, a które zbudowane są z tzw. "ferromagnetyków": żelaza, kobaltu, niklu, ale też innych stopów metali. Obiekty, o których mowa to m.in. zalegające na dnie morskim wraki, porzucone elementy konstrukcyjne, obiekty wojskowe - np. niewybuchy, ale też - puszki po piwie!.
Aparatura wykorzystywana do skanów jest tak czuła, że pozwala znaleźć nawet tak małe elementy zalegające na dnie morza.
Źródło: ZMPSŚ