We wtorek w Urzędzie Morskim w Gdyni podpisano umowę na projekt infrastruktury towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej; obejmuje ona projekt około kilometrowy pomost do rozładunku materiałów i urządzeń do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej oraz fragment drogi technicznej.
Chodzi o umowę na opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla zadania pn. "Budowa Infrastruktury hydrotechnicznej na potrzeby inwestycji elektrowni jądrowej (EJ1) w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino" wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. W imieniu wykonawcy podpisał ją prezes lidera konsorcjum spółki Wuprohyd Piotr Cieślak oraz dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Umowa obejmuje projekt około kilometrowego, ażurowego pomostu, służącego do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej oraz fragment drogi technicznej. Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej, w tym koncepcji realizacyjnej wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki pływającej do MOLF (konstrukcja morska do rozładunku (Marine Off-Loading Facility "MOLF"), było możliwe po zakończeniu procedury zamówień publicznych.
Czytaj także:
Obecny na uroczystości minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że to niezwykle ważny moment w związku z budową pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.
"Zrobiliśmy bardzo ważny krok jeśli chodzi o infrastrukturę morską. Została podpisana umowa na zaprojektowanie konstrukcji morskiej - pirsu, który jest niezbędny, jeśli chodzi o budowę i realizację inwestycji, którą jest budowa elektrowni jądrowej w Polsce" - powiedział Klimczak i dodał, że to inwestycja strategiczna i niezwykle ważna dla Polski.
"Zaczynamy budowę elektrowni jądrowej, w której prace wkomponowane jest ministerstwo infrastruktury" - zauważył Klimczak. Dodał, że ministerstwo odpowiada za trzy obszary funkcjonowania - infrastrukturę morską, kolejową i drogową. Minister powiedział też, że kilka dni temu ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi łączącej elektrownię z drogą ekspresową S6 przy węźle Łęczyce k. Lęborka, która ma być zbudowana do 2028 r.
Podpisaliśmy umowę na projekt infrastruktury morskiej, która umożliwi transport największych elementów konstrukcyjnych bezpośrednio na plac budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Projekt będzie przewidywał wybudowanie ok. kilometrowego pirsu służącego do rozładunku… pic.twitter.com/NA6gZunVum
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) August 27, 2024
Na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od podpisania umowy.
"Biorąc pod uwagę wymogi środowiska morskiego, konstrukcja budowli będzie ażurowa i będzie musiała spełniać odpowiednie wymagania materiałowe (określona liczba podpór, ich rozstaw, średnica pali, itp.). Określony zostanie jej wpływ na brzeg morski. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem modelowania numerycznego dla różnych scenariuszy falowania" – poinformowała rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.
W marcu bieżącego roku uzyskano decyzję zatwierdzającą projekt Robót Geologicznych, w celu określenia warunków geologiczno-inżynierski na potrzeby posadowienia konstrukcji morskiej MOLF.
Zaprojektowane rozwiązania konstrukcyjne będą musiały uwzględniać wyniki analizy nawigacyjnej z symulacją podejścia jednostek oraz parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne. Z budową konstrukcji morskiej MOLF związane będą również prace towarzyszące w postaci prac pogłębiarskich oraz wykonania toru podejściowego.
Zgodnie z założeniami uchwalonego w czerwcu 2023 roku Programu Wieloletniego oraz harmonogramu, oddanie konstrukcji do użytku planuje się w 2028 roku. Inwestycja jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 roku Programu Wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym.
W ramach środków z Programu Wieloletniego powstanie również nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz właśnie konstrukcja morska do rozładunku, do wybudowania której jako inwestora wskazano Urząd Morski w Gdyni. W lipcu 2023 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi porozumienie, określające zasady współpracy przy realizacji tej inwestycji.
Fot. Ministerstwo Infrastruktury