W czerwcu 2024 r. pociągi przewiozły 18,9 mln ton towarów, co w porównaniu z czerwcem 2023 r. oznacza wzrost o prawie 0,9 mln ton, czyli o 4,8 proc. - poinformował we wtorek Urząd Transportu Kolejowego.
Z danych UTK wynika, że wzrosła również praca przewozowa, która w czerwcu br. przekroczyła 5,1 mld tonokilometrów i była wyższa o ponad 0,2 mld tonokilometrów, czyli 4,2 proc. rok do roku. Praca eksploatacyjna wyniosła prawie 6,9 mln pociągokilometrów – więcej o 0,1 proc. niż przed rokiem. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w czerwcu to ponad 270 km, co jest wartością niższą o niespełna 2 km wobec czerwca 2023 r.
Pod względem masy i pracy przewozowej wyniki transportu kolejowego były lepsze niż w maju 2024 r. Przetransportowano o prawie 0,3 mln ton ładunków więcej, a wykonana przez pociągi towarowe praca przewozowa wzrosła o 0,6 proc. Niższa o ponad 2 km była średnia odległość przewozu tony ładunku.
W całym pierwszym półroczu 2024 r. pociągi towarowe przetransportowały prawie 110,7 mln ton towarów, mniej o 4,6 mln ton, co przekłada się na 4 proc. spadek. Według danych UTK w pierwszym półroczu największym przewoźnikiem według masy przewiezionych towarów była Grupa PKP Cargo; jej udział wyniósł 27,5 proc., dodatkowo prawie 1,2 proc. przewiozła spółka PKP Cargo Service, zajmująca się obsługą bocznic kolejowych. Na kolejnym miejscach są DB Cargo Polska z niespełna 14 proc. udziałem oraz Lotos Kolej z ponad 7,5 proc.
Jak podkreślił prezes UTK Ignacy Góra, po I kwartale 2024 r., kiedy spadki przewozów największych przewoźników w ujęciu rocznym były dwucyfrowe, przez cały II kwartał podstawowe parametry rosną.
- To dobry sygnał dla rynku przewozów towarowych. Szczególnie optymistyczne informacje dotyczą przewozów intermodalnych, gdzie od początku 2024 r. obserwujemy wzrost wolumenów obsługiwanych na kolejowym Jedwabnym Szlaku – kierunku, który najbardziej ucierpiał w sytuacji wojny w Ukrainie – ocenił Góra, cytowany w komunikacie UTK.
Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl