Pierwszy projekt produkcji zielonego wodoru i stacji tankowania w porcie Kłajpeda i na Litwie jest w trakcie realizacji, a wszystkie badania w zakresie oceny oddziaływania na środowisko są zakończone.
Specjaliści z Agencji Ochrony Środowiska (EPA) dali zielone światło dla realizacji tego przedsięzwięcia. Obecnie trwają prace nad projektem lokalizacji oraz zakupy sprzętu. Oczekuje się, że przygotowanie instalacji wytwarzania wodoru rozpocznie się jeszcze w tym roku.
- Port w Kłajpedzie jako pierwszy na Litwie wdrożył projekt wodorowy. Zawsze trudno jest być pierwszym, ale jesteśmy pewni sukcesu tego projektu, bardzo ważnego dla samego portu w Kłajpedzie. Nasza flota zostanie uzupełniona o statek napędzany wodorem w ciągu kilku lat, a firmy portowe również planują wymianę swojego taboru na nowy, zasilany wodorem. Realizacja projektu przyspieszy również transformację energetyczną transportu lądowego - mówi Algis Latakas, dyrektor generalny zarządu portu w Kłajpedzie.
Czytaj także:
W ramach oceny oddziaływania na środowisko, przeprowadzonej przez UAB Tyrens Lietuva, przeanalizowano dwie potencjalne lokalizacje dla instalacji produkcyjnej oraz stacji tankowania tego ekologicznego paliwa - dawny obszar obsługi ruchu statków oraz teren bazy, w której stacjonuje flota portu. Przeanalizowano również wpływ tych działań na środowisko naturalne, rejony zamieszkane i względy społeczne.
Agencja Ochrony Środowiska zdecydowała, że bardziej odpowiednia dla takiej działalności jest druga lokalizacja. Przyszła instalacja produkcyjna będzie wytwarzać około 500 kilogramów wodoru dziennie, w odległości 150 metrów lub więcej od najbliższego obszaru zamieszkanego, którą określono jako całkowicie bezpieczną. Będzie tam również system tankowania pojazdów.
- Port w Kłajpedzie nie będzie wyjątkiem, jeśli idzie o produkcję wodoru na obszarze przemysłowym w pobliżu budynków mieszkalnych. Nasi łotewscy sąsiedzi mają taką instalację zaledwie 100 metrów od mieszkańców, jedno z niemieckich centrów produkcji wodoru i centrum szkolenia zawodowego są oddzielone ulicą, a w Japonii punkty tankowania tego paliwa są otoczone wieżowcami mieszkalnymi. Takich przykładów jest znacznie więcej, a w samej Europie działa około 200 stacji tankowania wodoru – dodaje szef zarządu portu w Kłajpedzie.
Zielony wodór będzie wytwarzany w procesie elektrolizy przy użyciu elektrolizera PEM (z membraną polimerową, pełniącą rolę elektrolitu) lub jego odpowiednika. Urządzenia do jego produkcji zostaną zainstalowane w standardowym 40-stopowym kontenerze. Planowane zapotrzebowanie na energię elektryczną dla urządzeń do produkcji wodoru w porcie w Kłajpedzie wynosi 3 MW.
Projekt będzie częściowo finansowany z funduszy Unii Europejskiej. Całkowitą wartość instalacji produkcyjnej i stacji tankowania oszacowano na około 10,5 mln EUR, z czego UE sfinansuje około 6 milionów euro.
GL, rel (Klaipėda State Seaport Authority)