Dwie nowe hybrydowe łodzie pilotowe zaczną towarzyszyć statkom wchodzącym i wychodzącym z portu w Kłajpedzie w okresie półtora roku. Kontrakt na ich budowę podpisano ze stocznią Baltic Workboats AS z Estonii.
- Pod koniec przyszłego roku w kanale portowym w Kłajpedzie będzie pływał napędzany wodorem statek do zbiórki odpadów oraz dwie hybrydowe łodzie pilotowe nowego typu. Port w Kłajpedzie przechodzi modernizację, jednocześnie przyjmując kompleksowe podejście do poprawy stanu środowiska w akwenie - mówi Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu w Kłajpedzie.
Nowe łodzie, o napędzie spalinowo – elektrycznym, będą działać całą dobę, nawet w ciężkich warunkach pogodowych przy wysokości fali do 5 metrów i prędkości wiatru do 30 m/s. Będą wyposażone w sprzęt poszukiwawczo-ratowniczy do ratowania osób znajdujących się w wodzie: dźwig pokładowy, platformę ratowniczą, reflektory z wbudowanymi kamerami termowizyjnymi.
- Do poruszania się po porcie nowe pilotówki będą wykorzystywać wyłącznie energię elektryczną. Jeśli jednak potrzebna będzie większa moc i prędkość, zwłaszcza podczas wypływania w morze, poza główki portu, silniki przełączą się na zasilanie olejem napędowym. Zmniejszy to emisje na terenie portu - mówi Gintaras Petreikis, kierownik floty w Państwowym Zarządzie Portu Morskiego w Kłajpedzie.
Stacje ładowania elektrycznego dla nowych łodzi roboczych będą zlokalizowane w nowej bazie portowej floty oraz w pobliżu planowanego nowego budynku administracyjnego zarządu portu.
Pilotówki zbuduje stocznia Baltic Workboats AS, działająca na wyspie Saaremaa w Estonii. Powinny trafić do portu w Kłajpedzie pod koniec 2025 roku. Jedna łódź będzie kosztować netto 3,2 mln euro (bez podatku VAT).
GL, rel (Klaipėda State Seaport Authority)