Porty, logistyka

W porcie Kłaipeda przeprowadzomo pierwszą operację bunkrowania LNG metodą STS (Ship-To-Ship). We wtorek, 9 kwietnia zbiornikowiec LNG Avenir Aspiration przetoczył 326 metrów sześc. skroplonego gazu ziemnego do zbiornika 170-metrowego kontenerowca Containerships Aurora, należącego do CMA CGM.

- Udana operacja bunkrowania LNG jest kamieniem milowym dla portu w Kłajpedzie i znaczącym krokiem naprzód w dywersyfikacji i poprawie jakości usług świadczonych przez port na rzecz operatorów morskich. Wykorzystujemy naszą infrastrukturę pływającego terminalu do magazynowania i regazyfikacji LNG Independence, aby zaoferować czystsze i bardziej zrównoważone rozwiązania w zakresie bunkrowania. W ten sposób zainstnieliśmy na mapie jako wygodna lokalizacja do bunkrowania statków tym paliwem w regionie - mówi Vladas Motiejunas, kapitan portu.

- Cieszymy się, że możemy nadal wspierać naszych partnerów w Porcie Kłajpeda oraz CMA CGM w oferowania usług bunkrowania LNG. Otwieranie nowych portów i możliwości dostaw paliwa gazowego jest kluczem do zwiększenia bezpieczeństwa dostaw LNG, aby pomóc amatorom w dekarbonizacji ich floty – dodaje Jonathan Quinn, dyrektor zarządzający spółki Avenir LNG.

CMA CGM eksploatuje trzy kontenerowce zasilane LNG na Morzu Bałtyckim, które regularnie zawijają do portu w Kłajpedzie. W najbliższej przyszłości planowane jest rozszerzenie tej floty do 6 takich jednostek.

- Możliwość bunkrowania kontenerowców LNG w porcie w Kłajpedzie to wyraźny znak, że infrastruktura portowa dostosowuje się do celów zerowej emisji dwutlenku węgla w żegludze. CMA CGM planuje, aby port w Kłajpedzie był regularnym punktem bunkrowania statków błękitnym paliwem – podkreśla Saulius Kazakevicius, dyrektor generalny CMA CGM Lithuania.

Port w Kłajpedzie ma ambicję zaoferowania w przyszłości szerszej gamy alternatywnych paliw ekologicznych, w tym produkcji na miejscu i bunkrowania zielonego wodoru, od początku 2026 roku.

Avenir LNG oferuje zintegrowane usługi w zakresie dostaw LNG na małą skalę. Firma posiada obecnie pięć statków do transportu i bunkrowania gazem, które obsługują ten na całym świecie. Firma jest dostawcą LNG i bio-LNG na Morzu Bałtyckim i zabezpiecza dostawy energii dla szeregu statków i terminali na tym obszarze, w tym w Szwecji, na Litwie i w Finlandii.

Port w Kłajpedzie jest głównym hubem transportowym na Litwie, obsługującym rocznie sześć tysięcy statków w 33 specjalistycznych terminalach. Port obsługuje kontenery, ładunki toczne (ro-ro), LNG, suche i płynne ładunki masowe, drobnicę, ładunki ciężkie (project cargo), a także pół miliona pasażerów rocznie.

GL, rel (Klaipėda State Seaport Authority)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter