Największa szwajcarska firma żeglugowa MSC i miasto Hamburg wspólnie wykupiły 92,3% udziałów w firmie logistycznej HHLA, która obsługuje port w Hamburgu.
Największy morski przewoźnik kontenerowy (według liczebności i łącznej zdolności przewozowej floty), a zarazem największe przedsiębiorstwo żeglugowe zarejestrowane w Szwajcarii - MSC oraz miasto Hamburg wspólnie wykupiły 92,3 proc. udziałów w firmie HHLA działającej w Hamburgu jako operator terminali kontenerowych i operator logistyczny.
Objęcie udziałów w HHLA zostało ogłoszone we wtorek przez MSC w ramach obowiązkowego ujawnienia po wygaśnięciu ich wspólnej oferty przejęcia dla akcjonariuszy HHLA.
Port w Hamburgu jest największym w Niemczech pod wielkości przeładunków i jednym z najważniejszych portów w północnej Europie.
Miasto i MSC zamierzają prowadzić HHLA jako spółkę joint venture, w której MSC będzie posiadać maksymalnie 49,9 proc., a miasto 50,1 proc. Przy 92,3 proc. udziałów znajdujących się obecnie w rękach obu podmiotów, sprawują one faktyczną kontrolę nad HHLA.
Inni udziałowcy, którzy posiadają zaledwie 7,7 proc. udziałów HHLA, nie mogą blokować decyzji firmy. MSC i Hamburg mogą teraz również legalnie zmusić pozostałych akcjonariuszy do sprzedaży swoich udziałów w tak zwanym przymusowym wykupie.
Taki obrót spraw może przynajmniej częściowo uspokajać przeciwników wejścia Chińczyków (jako częściowych udziałowców) do jednego z kilku terminali, jakie posiada w Hamburgu HHLA.
Czytaj także:
Zawarto kompromis w sprawie przejęcia części terminalu kontenerowego w Hamburgu przez firmę z Chin
Chińska firma zainwestuje w port w Hamburgu. Ekspert ostrzega: to potencjał szantażu przez Pekin
MSC i miasto zgodziły się wzmocnić kapitał własny HHLA o 450 milionów euro (485 milionów dolarów), co stanowi zastrzyk gotówki, którego firma logistyczna będzie potrzebować w nadchodzących latach w celu modernizacji terminali kontenerowych w Hamburgu.
Nowi właściciele starali się również uspokoić pracowników i liderów związków zawodowych, składając istotne obietnice, w tym wykluczenie zwolnień w porcie przez co najmniej pięć lat.
Zgodnie z obowiązkowym ogłoszeniem, 9,74 proc. akcji HHLA zostało sprzedanych MSC przez akcjonariuszy w ciągu około sześciotygodniowego okresu akceptacji oferty przejęcia. MSC dokonało dodatkowych zakupów kolejnych 12,2 proc. akcji HHLA. Zwiększone udziały MSC stanowią uzupełnienie 70,35 proc. udziałów posiadanych już przez miasto Hamburg.
dpa; PBS (PortalMorski.pl)