Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku jest na ukończeniu. Projekt w części budowlanej został już wykonany w całości, pozostały kwestie formalne i rozliczeniowe – przekazał PAP Urząd Morski w Gdyni.
Jak poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, głównym celem modernizacji układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku była poprawa osłony wschodniej strony Portu Północnego, która nie została zrealizowana podczas budowy w połowie lat 70. XX wieku.
Inwestycja poprawia operacyjność i wydajność portu, niezależność od warunków pogodowych, wzmacnia bezpieczeństwo i zdolność eksploatacyjną portu, co podnosi jego atrakcyjność w oczach operatorów – wskazała Kierzkowska.
Wyjaśniła, że inwestycja, polegająca na modernizacji układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym, zlokalizowana jest na Zatoce Gdańskiej w rejonie Portu Gdańsk i dotyczy obszaru wodnego należącego do Skarbu Państwa.
W ramach projektu dokonano rozbudowy układu falochronów, odpowiadających za osłonięcie wschodniej strony Portu Północnego. Przedsięwzięcie jest realizowane na terenie około 232 ha - w tym powierzchnia prac czerpalnych wyniosła około 145 ha – poinformowała Magdalena Kierzkowska.
Prace wykonane w ramach projektu to: budowa nowego falochronu osłonowego na przedłużeniu dotychczas istniejącego falochronu wyspowego (długość nowej konstrukcji to 853 m - PAP); budowa platformy dla ptaków zlokalizowanej pomiędzy istniejącym wcześniej falochronem wyspowym a jego przedłużeniem; budowa nowego +południowo-wschodniego+ falochronu o długości 826 m; remont falochronu wyspowego północnego o długości 1625 m; wykonanie robót czerpalnych na torach wodnych wewnętrznych i obrotnicach wraz z odpowiednim oznakowaniem nawigacyjnym. Część urobku, pochodząca z robót czerpalnych, została wbudowana w brzegi Zatoki Gdańskiej oraz morza otwartego – przekazała.
Projekt w części budowlanej został już wykonany w całości, pozostały kwestie formalne i rozliczeniowe - dodała przedstawicielka Urzędu Morskiego w Gdyni.
Jak podkreśliła rzeczniczka, najciekawszym rozwiązaniem w ramach inwestycji było zastosowanie 38 skrzyń pływających o wymiarach około 40 m na 10 m i wysokości 13,4 m, posadowionych na rzędnej -12,4m.
Skrzynie były specjalnie prefabrykowane na pontonie zanurzalnym, który został sprowadzony z Hiszpanii i zaadaptowany na potrzeby tego projektu. Poziom skomplikowania realizacji był dość wysoki. Spośród wielu wyzwań technicznych, na jakie napotkał wykonawca, były m.in. prefabrykacja wielkogabarytowych pływających skrzyń prefabrykowanych, dobór optymalnego sprzętu morskiego, a także opracowanie przy bardzo ograniczonym zapleczu lądowym oraz nabrzeżu logistyki dostaw i przeładunków materiałów – wyjaśniła Magdalena Kierzkowska.
Całkowita wartość projektu wynosi 810 mln zł, w tym ok. 85 proc. stanowi dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020.
autor: Dariusz Sokolnik