Porty, logistyka

We wtorek, 19 stycznia 2023 w Brukseli, Lafarge w Polsce oraz Innovation Fund podpisali umowę na dofinansowanie projektu "Kujawy Go4ECOPlanet", dzięki któremu powstanie instalacja wychwytująca 100 proc. emisji CO2 z produkcji klinkieru w Cementowni Kujawy. CO2 będzie wywożone przez polski port na Morze Północne.

Na 2023 rok zaplanowano projektowanie i finalizację umów z partnerami projektu. Uruchomienie instalacji planowane jest na 2027 rok.

W Cementowni Kujawy należącej do Lafarge w Polsce (Grupa Holcim), powstanie infrastruktura do wyłapywania CO2 z gazów wylotowych pieca do wypalania klinkieru i skraplania dwutlenku węgla oraz infrastruktura towarzysząca. Instalacja oparta zostanie na technologii Cryocap ™ FG firmy Air Liquide oddzielającej CO2 z gazów emitowanych do atmosfery.

Instalacja ma wychwytywać 100 procent emisji CO2 powstałych przy produkcji klinkieru. Po skropleniu i załadunku CO2 (w postaci LCO2 - płynnej) koleją dotrze do portu (według oficjalnej informacji Lafarge z lipca 2022 r. ma to być Gdańsk), a stamtąd statkami na Morze Północne, gdzie zostanie trwale zmagazynowane w wyeksploatowanych kawernach po podmorskich złożach gazu i ropy naftowej.

Dzięki projektowi Cementownia Kujawy będzie mogła produkować cement o bardzo niskiej emisji. Jak informuje Lafarge w ciągu 10 lat instalacja wyłapie ponad 10 mln ton CO2, co stanowi 10 proc. rocznej emisji całego sektora cementowego w Polsce. Oznacza to potencjalnie duży ruch gazowców CO2 w polskim porcie. 

Ambitny harmonogram projektu zakłada znaczący średnioterminowy efekt, gdyż już w 2027 ma być wyłapywane 10 proc. emisji polskiego sektora cementowego zostanie wyłapane.

Koszt projektu przez 10 lat to 380 mln euro, z czego 265 mln euro to koszty inwestycyjne (CAPEX). Dofinansowanie UE wynosi 228 mln euro.

Według danych bazy danych światowej floty i zamówień stoczniowych S&P Sea-web Ships w eksploatacji są obecnie jedynie cztery wyspecjalizowane gazowce CO2 i są to małe statki. Największymi są Embla (o tonażu pojemnościowym brutto 2506 i nośności 3480 t), Froya (GT 2506, 3486 t) i Gerda (GT 2522, 3480 t) przebudowane z wielozadaniowych coaster'ów zbudowanych częściowo w Polsce (jako częściowo wyposażone, dla stoczni holenderskiej, przez stocznię Marine Projects z Gdańska). Statki te w niezbyt dużym stopniu wykorzystują nośność - ich ładowność wynosi 1770 t.

W budowie, w chińskiej stoczni Dalian Shipbuilding Industry Co Ltd, są dwa gazowce CO2 o pojemności brutto 10 747 i nośności 8000 ton oraz ładowności 7500 m³ dla Northern Lights JV DA z Norwegii.

Dwutlenek węgla pod normalnym ciśnieniem przechodzi ze stanu stałego do gazowego (sublimuje) z pominięciem fazy ciekłej w temperaturze −78,5 °C. Można go jednak skroplić pod zwiększonym ciśnieniem, np. pod ciśnieniem 34 atm skrapla się w temperaturze 0 °C.

PBS (PortalMorski.pl); rel (Lafarge)

Fot.: Larvik Shipping, Northern Lights 

Gazowiec CO2 budowany w Chinach dla Northern Lights z Norwegii - wizualizacja
Gazowiec CO2 budowany w Chinach dla Northern Lights z Norwegii - wizualizacja
Gazowiec CO2 budowany w Chinach dla Northern Lights z Norwegii - wizualizacjaGazowiec CO2 budowany w Chinach dla Northern Lights z Norwegii - wizualizacja

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter