PERN zwiększa efektywność i bezpieczeństwo przeładunków paliw w hubie morskim w Dębogórzu. Ponad 36 tys. m³ oleju napędowego z rafinerii w Rotterdamie rozładowano właśnie w hubie paliwowym PERN w Dębogórzu. Był to jednocześnie pierwszy rozładunek paliw na Stanowisku Przeładunku Paliw Płynnych Portu Gdynia, wykonany w całości przez pracowników PERN.
Rozładunku oleju napędowego z Rotterdamu (załadowanego w terminalu BP RR w Europorcie) dokonano w porcie Gdynia w dniach 26-27 kwietnia z produkto-chemikaliowca STI Poplar (nr IMO 9696589; GT 24 230; mośność 38 734 t), którego operatorem jest Scorpio Handymax Tanker Pool.
To nowa usługa PERN uruchomiona przy wsparciu Zarządu Morskiego Portu w Gdyni. To również kluczowe rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo i efektywność przeładunków paliw z uwagi na fakt, że nie ma już potrzeby korzystania z pośredników realizujących te zadania.
Uruchomienie nowej usługi przez PERN jest elementem strategii rozwoju bazy paliw w Dębogórzu jako morskiego hubu paliwowego. W ten scenariusz wpisują się również działania modernizacyjne realizowane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
W tym roku w ramach zwiększenia możliwości importowych zostanie rozpoczęte pogłębienie podejścia do Stanowiska, dzięki czemu możliwa będzie obsługa tankowców o zanurzeniu do 15 m oraz ładowności około 100 tys. ton, a to oznacza dostęp do terminalu w Gdyni przynajmniej części (przy założeniu pełnego załadowania) zbiornikowców w popularnej w handlu morskim ropy naftowej klasie wielkości aframax. To istotnie zwiększy bezpieczeństwo ciągłości pracy instalacji przeładunkowej oraz umożliwi obsługę znacznie większych jednostek.
Nowe pojemności i rozwój frontu kolejowego
Inwestycje PERN w Dębogórzu do 2024 roku wyniosą 150 mln zł. Baza niedawno powiększyła się o dwa nowe zbiorniki na olej napędowy o pojemności 32 tys. m³ każdy. W tym roku do eksploatacji trafi kolejny - podobnej wielkości zbiornik. Całkowita pojemność bazy to dziś 260 tys. m³.
Poza parkiem zbiornikowym, PERN intensywnie rozwija tu i modernizuje także front załadunkowy cystern kolejowych, oraz powiększa bocznicę kolejową. W efekcie liczba załadowanych cystern kolejowych zwiększy się o połowę, co pozwoli ekspediować 6 składów kolejowych na dobę oraz istotnie wzmocni stabilność rynku logistyki produktów naftowych.
Dzięki dobrej współpracy PERN z Zarządem Morskiego Portu Gdynia, każdego roku realizowane są modernizacje Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych zlokalizowanego w porcie gdyńskim.
W tym roku zostanie rozpoczęte pogłębienie podejścia do Stanowiska, dzięki czemu możliwa będzie obsługa tankowców o zanurzeniu do 15 m. To istotnie zwiększy bezpieczeństwo ciągłości pracy instalacji przeładunkowej oraz umożliwi obsługę znacznie większych jednostek.
rel (ZMP Gdynia)
Fot.: T. Urbaniak (ZMP Gdynia); Piotr B. Stareńczak (PortalMorski.pl)