Porty, logistyka

- Ogłaszamy dziś rekord w historii przeładunków w polskich portach - mówił Marek Gróbarczyk na konferencji prasowej podsumowującej wyniki portów morskich za 2021 rok. Z udziałem prezesów zarządów: Portu Gdańsk SA, Portów Szczecin-Świnoujscie SA i Portu Gdynia SA odbyła się w budynku Ministerstwa Infrastruktury przy ul. Nowy Świat 6/12 w Warszawie.

113 mln ton przeładowanych towarów jednoznacznie pokazuje, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty, a z drugiej strony, jak dobrze byliśmy sobie w stanie poradzić ze skutkami pandemii, która wciąż trwa. My, jeśli chodzi o ekonomikę rozwoju portów, eksport, import i otwarcie w zakresie przewozu towarów, możemy pochwalić się dzisiaj dziewięcioprocentowym wzrostem w stosunku do roku poprzedniego. 113 mln ton jednoznacznie klasyfikuje nas na bardzo wysokim poziomie w zakresie przeładunków w portach – mówił Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

I tak kolejno Port Gdańsk SA osiągnął w 2021 roku wzrost przeładunków na poziomie - 53,2 mln ton, Port Szczecin-Świnoujście SA – 33,2 mln ton, natomiast Port Gdynia SA – 26, ton. Jak dodał Marek Gróbarczyk, na dobre wyniki złożyło się m.in. zarządzanie. 

Udało nam się pobić historyczny wynik z 2019 roku, w którym przeładowaliśmy 52 mln ton. Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdańsk, na przestrzeni ostatniej dekady jesteśmy najszybciej rozwijającym się w Europie z dynamiką przekraczającą 100 procent. Proszę zwrócić uwagę na dynamikę, która występuje u nas od 2016 roku, kiedy podjęliśmy decyzję o inwestycjach zarówno w infrastrukturę dostępową dla terminali głębokowodnych zlokalizowanych na wodach Zatoki Gdańskiej, jak również przebudowę toru wodnego w Porcie Wewnętrznym i przebudowę blisko pięciu kilometrów nabrzeży. Na te 53 mln ton złożyły się przede wszystkim przeładunki paliw w naszej Bazie Paliw Naftoport. Tutaj absolutne rekordy sięgające blisko 18 mln ton. Dynamika w naszym porcie to 37,9 proc. I ponad 5 mln ton więcej przeładowanych towarów. Podobnie w Terminalu Kontenerowym DCT Gdańsk, tutaj wartość 2 mln 100 tys. TEU. To absolutny rekord – mówił Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk SA.

Dodał, że Port Gdańsk osiągnął rekord w trakcie trwających prac polegających na modernizacji pięciu kilometrów nabrzeży w Porcie Wewnętrznym, jak również przebudowy i pogłębienia toru wodnego i całego układu drogowo-kolejowego doprowadzających ładunki w terminalu głębokowodnym.

Jesteśmy niezmiernie usatysfakcjonowani, że mimo tych ciężkich warunków pracy, które mamy na co dzień, udało się osiągnąć zdecydowanie imponujący wynik. Wyrównaliśmy najlepszy wynik przeładunków z roku 2018. W stricte portowych realiach do pobicia tego rekordu zabrakło nam dwóch ładowni na statku typu Panamax – mówił z kolei Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

To wielka przyjemność, że w roku jubileuszowym, 100 lat od powstania Portu w Gdyni mamy możliwość przedstawić Państwu tak dobre wyniki za rok ubiegły. Wyniki przeładunków w Porcie Gdynia za rok ubiegły plasują port na trzeciej pozycji jeśli chodzi o przeładunki kontenerów w basenie Morza Bałtyckiego i na pierwszej pozycji, jeżeli chodzi przeładowane zboża. To już szósty, kolejny rok nieprzerwanych wzrostów przeładunków w porcie. Przeładunki ogółem w ubiegłym roku wzrosły o 8,2 proc. To 2 mln 31 tys. ton więcej ładunków przeładowanych - mówił Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia SA.

AL, rel

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter