Budowa falochronu dla Portu Zewnętrznego w Gdyni będzie sfinansowana dzięki obligacjom, które wyemitował minister finansów, funduszy i polityki regionalnej. Wartość tych obligacji to 1 miliard zł; z części skorzystają też porty w Szczecinie i Świnoujściu.
Resort podał we wtorek, że minister finansów, funduszy i polityki regionalnej wyemitował obligacje zerokuponowe na podwyższenie kapitału zakładowego spółek Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA; wyemitowano obligacje o łącznej wartości 1 miliarda zł.
Ministerstwo podało też, że obligacje zerokuponowe (seria ON0423) zostały przekazane we wtorek. Termin ich wykupu resort wyznaczył na 25 kwietnia 2023 r.
Większą część wyemitowanych obligacji - ok. 670 mln zł - otrzyma Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.
"To kolejny milowy krok w realizacji projektu budowy Portu Zewnętrznego" - powiedział PAP kierownik działu marketingu ZMPG Marcin Wojciechowski.
Wyjaśnił, że pieniądze uzyskane z obligacji spółka przeznaczy na budowę falochronu dla Portu Zewnętrznego.
Port Zewnętrzny to strategiczna inwestycja Portu Gdynia. Prace nad nią rozpoczęły się w 2018 r. Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny.
Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 r.
Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, tj. blisko podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Planuje się, że pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027/2028 r.
Jak poinformowała PAP Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista ds. komunikacji i PR działu marketingu i komunikacji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, spółka z tytułu obligacji otrzyma nieco ponad 328 mln zł.
"Otrzymane przez ZMPSiŚ SA środki przeznaczone są na rozwój zespołu portów Szczecin-Świnoujście, w tym na poprawę infrastruktury dostępowej do przyszłego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Stanowią też realizacją ustawy z jesieni ub. roku o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych" - wyjaśniła Woźniak-Lewandowska.
Budowa nowych falochronów Portu Gdynia
Na osłonę falochronową Portu Gdynia składa się obecnie kilka odcinków falochronu zorientowanego południkowo o łącznej długości około 2,5 km. Z uwagi na plany rozwojowe Portu Gdynia, związane z rozbudową portu w kierunku Zatoki Puckiej, niezbędna będzie budowa nowych falochronów, które nie tylko umożliwią funkcjonowanie nowych terminali portowych, ale również przyczynią się do podniesienia bezpieczeństwa żeglugi jednostek zawijających do istniejących terminali. Ważnym aspektem rozbudowy morskiej infrastruktury dostępowej jest zapewnienie niezakłóconego operowania służb Marynarki Wojennej, której baza znajduje się w północno-wschodnim rejonie Portu Gdynia.
Planowany układ nowych falochronów będzie składać się z:
- odcinka wschodniego o długości 1000 metrów,
- odcinka północno-wschodniego o długości 835 metrów,
- trzech odcinków północnych o długościach (od wschodu): 800 metrów, 800 metrów oraz 150 metrów.
- Układ falochronów umożliwi bezpieczną żeglugę na akwenach Portu Gdynia. Będzie stanowił osłonę obrotnicy
- głównej Portu Zewnętrznego, toru podejściowego do wewnętrznej części portu oraz toru podejściowego do Portu Wojennego.
Budowa falochronów nie jest objęta projektem PPP i będzie realizowany przez podmiot publiczny w oparciu o tradycyjne zamówienie publiczne.
Robert Pietrzak (PAP); rel (ZMPG); PBS (PortalMorski.pl)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.