Porty, logistyka

Do Portu Gdynia dotarł z Primorska największy zbiornikowiec, jaki w tym roku będzie rozładowywany w tutejszym porcie. Chodzi o statek Torm Louise pływający pod duńską banderą, o nośności iemal 50 tys. ton.

Jednostka mierzy 183 metry długości przy szerokości 32,5 metra, a aktualne zanurzenie w trakcie przybycia do Portu Gdynia wynosi 11,4 m. Produktowiec dostarczył 37 tys. ton oleju napędowego, który trafi do bazy Paliw PERN w Dębogórzu.

W Bazie Paliw w Dębogórzu trwa budowa dwóch nowych zbiorników po 32 tys. m3. Planowany termin zakończenia inwestycji to 31 marca 2021 r. Po rozbudowie pojemość magazynowa bazy wzrośnie do prawie 260 tys. m3.

Zbiorniki w Dębogórzu to element II etapu rozbudowy baz paliw, należącego do programu Megainwestycji PERN. Pierwszy etap obejmował wybudowanie 4 zbiorników o łącznej pojemności 128 tys. m³, drugi etap, obecnie realizowany, to 9 nowych zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. m³, również w bazach w Koluszkach, Boronowie, Rejowcu, Emilianowie i Małaszewiczach. Obecnie przygotowywany jest III etap. Stopień jego realizacji będzie zależny od wzrostu konsumpcji paliw w kraju i zapotrzebowania na magazynowanie oraz obrót paliwami.

Oprócz zadań związanych z rozbudową pojemności zbiornikowych, spółka przygotowuje się do realizacji wyczekiwanej przez klientów inwestycji dotyczącej rozbudowy kolejowej nalewni bramowej wraz z bocznicą kolejową. Pozwoli to na znaczne zwiększenie wydajności załadunków produktu na transport kolejowy.

W Porcie Gdynia, przeładowano w 2019 roku 1862,7 tys. ton paliw płynnych. Port Gdynia specjalizuje się w przeładunku gotowego oleju napędowego, który rurociągiem po dnie trafia do bazy Paliw PERN w Dębogórzu.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., w związku z obserwowanymi wzrostami przeładunków paliw płynnych na rynku transportu morskiego, podjął decyzję o wdrożeniu programu inwestycyjnego mającego na celu modernizację Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia (SPPP).

Stanowisko umiejscowione przy falochronie, wyposażone zostało w nowy nalewak wraz z fundamentem i instalacjami przynależnymi, który do użytkowania został oddany w marcu 2020 r. Przebudowana została także stała instalacja gaśnicza wraz z wymianą istniejących działek gaśniczych oraz instalacji zasilania i sterowania. Nowe, sterowane elektrycznie działka gaśnicze spowodują poprawę bezpieczeństwa prowadzenia akcji ratunkowych oraz poszerzenie obszaru stref gaszenia, co umożliwi obsługę szerszych tankowców.

Unowocześniona została również sama instalacja do przeładunku paliw, wykonano roboty czerpalne do gł. -12,0m, przeprowadzona wymiana urządzeń cumowniczych i odbojowych celem dostosowania SPPP do obsługi statków do 80 tys. DWT (statki o wymiarach pow. 230m x 39m wymagają asysty statku pożarniczego). Do końca 2020 roku prognozowane jest również ukończenie modernizacji istniejącego, starszego nalewaka.

Łączny koszt wszystkich inwestycji, zrealizowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w celu modernizacji i zwiększenia możliwości przeładunkowych SPPP to 11 mln zł.

Dzięki powyższym inwestycjom - Port Gdynia ma szansę stać się znaczącą lokalizacją na tym rynku w obrębie basenu Morza Bałtyckiego, a Baza Paliw w Dębogórzu umocni swoja pozycję największego, niezależnego morskiego hubu paliwowego w tym regionie.

rel (Port Gdynia SA)

0 Kiedy w Gdyni 15m gł?
To cieszy, ale prawdziwy buznes zaczyna się od 15m gł czekam na ten tor 30 lat. Doczekam się? Jakie są szanse?
27 październik 2020 : 10:08 Stan | Zgłoś
0 sukces
Wielki sukces, kupiliśmy dużo paliwa w Rosji, aż tyle, że zabraknie im do silników czołgowych i nie będą realizować imperialnej polityki Putina
27 październik 2020 : 10:24 Kaszub | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter