Porty, logistyka

Gazoport w Świnoujściu będzie rozbudowywany, powstanie m.in. nowy pirs, do którego będą mogły przybijać kolejne statki, będziemy mogli też stąd reeksportować gaz - podkreślił w piątek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Minister brał udział w uroczystości towarzyszącej wyładunkowi setnej dostawy LNG w gazoporcie w Świnoujściu. Transport LNG z Kataru przywiózł gazowiec Al-Safliya.

Gróbarczyk podkreślił, że gazoport będzie rozbudowywany, by zwiększyć jego możliwości. Przypomniał, że w ubiegłym tygodniu w tej sprawie została podpisana odpowiednia umowa. Minister tłumaczył, że powstanie nowy pirs, czyli nabrzeże, do którego przybijać będą mogły kolejne statki przypływające do gazoportu. "Pojawi się nowa funkcjonalność gazoportu - regazyfikacja, czyli możliwość reeksportu (gazu - PAP)" - zaznaczył.

Gróbarczyk zwrócił uwagę, że w gazoporcie będzie można też bunkrować, czyli tankować statki LNG.

24 czerwca Polskie LNG, operator terminalu LNG w Świnoujściu i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisali z konsorcjum firm TGE Gas Engineering-PORR umowy ws. rozbudowy gazoportu. Wartość umów to prawie 2 mld zł.

Po rozbudowie zdolności regazyfikacyjne terminalu sięgną 8,3 mld m sześc. Termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 r. Rozbudowa będzie się składać z budowy trzeciego zbiornika na LNG, drugiego nabrzeża do rozładunku, ale także załadunku statków, oraz infrastruktury do bunkrowania i załadunku LNG na statki. 

autor: Michał Boroń, Elżbieta Bielecka

+3 Dobre
Tego Ministra to bym na wybory chował tak samo jak ukrywają Antka od zamachów... kojarzy się dobrą porażką a nie zmianą...
Chyba ze nowy pirs będzie budowany na równo z nowym promem to rozumiem...

Swoją drogą nie pamiętam kraju gdzie minister wita statki handlowe...heh
03 lipiec 2020 : 13:50 Heniu | Zgłoś
+4 nowy zwyczaj
Bo to będzie nowa "narodowa" tradycja "dobrej zmiany", minister wita statek, premier samolot, Prezes wbija łopatę..... Dzieje się, Polska rośnie w siłę a ludzie...... Kiedyś już chyba tak było.
04 lipiec 2020 : 11:38 maciek2 | Zgłoś
+3 Tradycja
Za Edwarda Gierka podobnie fetowano dostawy surowców energetycznych . Rurociągiem Przyjaźń tłoczono radziecką ropę i każde kolejne 100 milionów ton ropy jakie dostarczono do Polski było świętem partyjnym. Całkiem jak dzisiaj. Najpierw premier Morawiecki wita transport maseczek z Chin dostarczonych mega samolotem, teraz marszałek Witek wita 100 dostawę LNG a za tydzień, w środę, wielka niewiadoma. Kto w Świnoujściu powita statek z setną dostawę węgla z Donbasu ?
04 lipiec 2020 : 13:15 ANDY | Zgłoś
+5 A ruski węgiel nikt nie wita.
Ale pociągów z ruskim węglem już tak nie witają. A to też ich sukces.
04 lipiec 2020 : 17:00 Jato | Zgłoś
-4 Ruskie trole
Kto was sponsoruje?Co by ten rząd nie zrobił to zawsze będzie źle.Zamałczajta hołota
04 lipiec 2020 : 19:17 Billy Jack | Zgłoś
+2 Obywatel to nie hołota
Czy możesz wymienić choć jedną poważną inwestycję, którą PiS rozpoczał i zakończył, w ciągu 5 lat swoich rzadów ? Nie ma takiej. Za to ciągle tylko plany, zapowiedzi i zwykłe wodolejstwo. A jak coś zaczną , to tak jak z przekopem Mierzei Wiślanej, ze złamaniem prawa i z kosztami, które krótko po rozpoczęciu inwestycji skoczyły o 100%. Podczepiają się też pod to, co już inni wcześnie zrobili. Bo przeciez Terminal LNG nie PiS zbudował, a chwali się nim na całą Polskę, nie wspominając nawet słowem, komu Polska ten terminal zawdzięcza. Nie naśladuj Prezesa i nie nazywaj ludzi hołotą. Bo ci, którzy patrzą na ręce władzy wydającej ich pieniądze, nie są hołotą. Powinieneś się wstydzić za swoje słowa.
04 lipiec 2020 : 21:39 Jato | Zgłoś
-4 ws obywatel
Obywatel, który obraża innych ludzi , to hołota.
Prześmiewcze wpisy, odnoszenie się do oponentów w sposób pogardliwy, to cecha charakterystyczna dla hołoty, która może pisać bezkarnie, bo chowa się za anonimowością. Prawdziwy obywatel potrafi konstruktywnie krytykować, dostrzega dobro wspólne.
05 lipiec 2020 : 07:51 mare | Zgłoś
+4 Obywatel, ale czy prawdziwy ?!
Czytam twoją wypowiedź i szukam, w którym miejscu jest ona konstruktywna ? A słowo hołota bardzo łatwo przychodzi ci pisać. Stosując się do twojej definicji, nie jesteś prawdziwym obywatelem.
05 lipiec 2020 : 09:18 Jato | Zgłoś
+5 Politycy
Zauważmy co się dzieje z inwestycjami , gdy decyzję podejmują politycy wspierani przez ekspertów ignorantów. Od początku było wiadomo, że świnoujski terminal ma mieć wielkość portugalskiego terminalu w Sines (3 zbiorniki). Tam też udała się sponsorowana przez PGNiG wycieczka. Pierwotny projekt terminala przewidywał pirs w postaci półwyspu z dwoma stanowiskami (po jednym z każdej strony) oraz falochrony wyspowe. Politycy, którzy już nadali mu imię Lecha Kaczyńskiego nie zgodzili się na takie rozwiązanie, bo ich zdaniem takie coś to nie jest poważny port i zażądali odrębnego portu zewnętrznego z jednym stanowiskiem dla statku. Taki port powstał. Teraz po latach politycy uznali potrzebę budowy drugiego stanowiska. Koszt realizacji całej morskiej części projektu będzie więc około dwukrotnie większy od projektu początkowego. To efekt współpracy polityków i ekspertów, którzy podpiszą wszystko byleby przypodobać się politykom i wziąć kasę. Polska to bardzo bogaty kraj.
05 lipiec 2020 : 11:11 ANDY | Zgłoś
+6 PROM DLA PŻB
..ale zawsze do rozbudowy portu będzie można użyć zardzewiałej stępki niby promu dla pzb.przeciez koszty transportu to pikuś.50 km tylko.
05 lipiec 2020 : 11:21 bp72 | Zgłoś
+2 Prom pżb
Oj tam' minister czeka na projekt, szukał na Allegro, ale nic. Jak ktoś wystawi to on szybko kupi, czepiacie się.
05 lipiec 2020 : 20:47 Maciej Kg | Zgłoś
-1 nie pomyślałem o tym,
w swej nieświadomości myślałem, że minister w sprawie projektu wybierze standardową procedurę, ale ponieważ "ten" minister jest nadzwyczajny, to i rozwiązania takie musza być. Widać uległ reklamie twierdzącej że na Allegro jest wszystko za małe pieniądze .. no niestety, gotowego projektu nie mają.
09 lipiec 2020 : 10:06 gxc | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter