Po uruchomieniu nowych instalacji do produkcji polipropylenu w Policach wzrośnie ruch gazowców między wejściem do portu Świnoujście, a Policami. W zależności od wielkości statków, jakimi będą realizowane dostawy - liczba zawinięć gazowców LPG z ładunkami propanu do nowego terminalu, który stanowi część projektu Polimery Police, osiągnie poziom od nie mniej, niż 12-13 w roku (co jest bardzo mało prawdopodobne) do nawet 100 (przy średniej ładowności statków na poziomie 10 000 m³), co oznaczałoby częśtotliwość zawinięć na poziomie około dwóch w tygodniu.
Więcej o gazowcach i aktualnym stanie rynku, na którym operują - w jednym z najbliższych wydań miesięcznika "Polska na Morzu".
Obecnie największe gazowce LPG legitymują się pojemnością ładunkową ok. 98 000 m³. Mają one po ok. 59 do 62 tys. tys. ton nośności. Osiągają długość całkowitą do ok. 230 m.
Kiedyś, przez dość długi czas, od lat 70-tych ubiegłego wieku, wśród dużych gazowców LPG królowały jednostki o pojemności ładunkowej ok. 70 000 do 75 000 m³.
Do dzisiaj duże gazowce są bardzo liczne. Wszystkich statków przewożących LPG o ładowności powyżej 70 000 m³ jest 276 (w eksploatacji), a kolejne 42 są w zamówieniach lub już w budowie. Mają one jednostkową zdolność przewozową od ok. 73 500 m³ do 98 000 m³ oraz nośność od ok. 49 200 do niemal 62 400 ton.
Można powiedzieć, że gazowce LPG o ładowności powyżej 70 000 m³ (w praktyce - do niemal 100 000 m³), to najliczniejsza grupa wśród statków tego typu. Pozostała część floty jest bardziej rozproszona na różnych poziomach wielkości, tzn. każdy z niższych, podobnego zakresu, przedziałów wielkości zawiera mniejszą liczbę statków.
Z kolei statki o długości do 220 m (a takie największe mają być przyjmowane w nowym terminalu związanym z budową instalacji produkcji polipropylenu) osiągają nośność do ok. 43-33 tys. ton (tylko jeden - 51,5 tys.) i jednostkową zdolność przewozową do ok. 60 000 m³ (tylko jeden - nieco ponad 76 000 m³).
Statków o długości 200 do 220 m jest zaledwie 19. Najmniejsze z nich charakteryzują się nośnością prawie 43 000 ton i ładownością ok. 59 000 m³.
Na świecie jest 535 gazowców LPG o długości całkowitej od 100 do 220 m. Najmniejsze z nich charakteryzują się pojemnością ładunkową zaledwie 2500-3500 m³ i nośnością 1500 do ok. 4500 ton.
Czytaj także: Jest umowa z wykonawcą Polimerów Police - za trzy lata produkcja polipropylenu
Z jednej z upublicznionych dotąd infografik dotyczących nowej instalacji produkcji polipropylenu w Policach wynika, że towarzyszący jej terminal miałby przyjmować do 500 000 ton płynnego propanu rocznie.
Duży, w pełni załadowany gazowiec o ładowności ok. 80 000 m³ przewozi ładunek o masie ok. 40 000 ton. 80 000 m³ to także maksymalna pojemność magazynowa nowej instalacji. Gdyby dostawy surowca gazowego do Polic miałyby się odbywać tylko dużymi statkami - o ładowności właśnie 80 000 m³, to musiałyby one zawijać do nowego terminalu Polimerów Police 12 do 13 razy w roku.
Czytaj także: Police - rekordowy załadunek amoniaku w porcie - rekordowy załadunek amoniaku w porcie
Gdyby zaś dostawy przeprowadzano statkami mniejszymi, takimi, jak Trammo Paris (który w listopadzie 2017 roku, jako - wtedy - największy w historii portu Police gazowiec, zabrał stamtąd rekordowy jednorazowy ładunek 13 600 ton amoniaku), czyli o nośności około 17 667 i ładowności ok. 22 780 m³, to (przy założeniu osiągnięcia przez nowe instalacje pełnej zdolności produkcyjnej i maksymalnego wykorzystania przepustowości ich portowego zaplecza przeładunkowo-magazynowego) zawinięć takich statków musiałoby być ok. 44 w roku.
Przy dostawach statkami o średniej ładowności 10 000 m³ (podobnych do tego na zdjęciu w nagłówku tekstu) - zawinięć musiałoby być ok. 100 w roku.
PBS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.