W morskim porcie w Policach zacumował w niedzielę największy w jego historii zbiornikowiec. Statek zabierze z portu ładunek ok. 13 tys. 600 ton amoniaku amoniaku wyprodukowanego w Zakładach Chemicznych "Police" SA z Grupy Azoty. To zarazem rekordowy w polickiej spółce jednorazowy załadunek tego produktu. Załadunek odbywa się z ratą przeładunkową ok. 330 ton tego na godzinę.
Jednostka Trammo Paris to gazowiec LPG (a tego rodzaju statki często przystosowane są do przewozu amoniaku), pływający pod banderą Singapuru.
Ma 154,00 m długości, 25,50 m szerokości, wysokość boczną 16,00 m i zanurzenie 8,914 m, jego tonaż pojemnościowy brutto to 17 242 jedn., wyporność - 25 535 ton, a nośność - 17 667 ton. Jednostka przypłynęła do Polic pod balastem z Turcji. Po załadunku uda się do dwóch portów - Aviles w Hiszpanii i Ravenny we Włoszech.
Przekazany został do eksploatacji przez stocznię Hyundai Mipo Dockyard Co Ltd z Ulsan w Korei Południowej w sierpniu br. Statek należy do armatora Global United Gas Carriers z Singapuru, jego operatorem jest Trammo Gas International Inc z USA, armatorem zarządzającym Synergy Marine Pte Ltd z Singapuru, a za zarząd techniczny statku odpowiada Synergy Maritime Pvt Ltd z Indii.
Policki amoniak, który w zbiornikach Trammo Paris opuści port po niecałych dwóch dniach (wyjście z polickiego terminalu spodziewane jest wstępnie na poniedziałek, po południu), został zakupiony przez jednego z głównych graczy na światowym rynku amoniaku - międzynarodowy koncern Trammo DMCC z siedzibą w Nowym Jorku.
Tak duży statek mógł wpłynąć do morskiego portu w Policach dzięki pogłębieniu w tym roku do 9,5 m dna akwenu przy jednym z jego nabrzeży, a ściślej mówiąc - przy pirsie Mijanka. Zgodnie z decyzją Urzędu Morskiego w Szczecinie, przy Mijance mogą cumować statki o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m, takim samym, jaki obowiązuje na torze wodnym Szczecin-Świnoujście, który prowadzi także do polickiego portu. Mijanka to pirs o długości 200 m przeznaczone do przeładunku produktów płynnych.
W planach jest dalsza modernizacja Mijanki, która ma umożliwić wprowadzanie tam statków o nośności do 30 000 ton i długości do 190 m. Modernizacja jest powiązana z prowadzoną przez Grupę Azoty inwestycją budowy w Policach fabryki do produkcji polipropylenu pod nazwą Polimery Police.
Port Morski Police jest czwartym portem w Polsce (po Gdańsku, Gdyni i zespole portowym Szczecin-Świnoujście) pod względem wielkości przeładunków. Jest spółką zależną Grupy Azoty Police, która posiada 99,9 proc. udziałów w niej. Rocznie przeładowuje około 2,5 mln ton ładunków.
Policka firma jest jednym z nielicznych w kraju przedsiębiorstw branży chemicznej dysponującym specjalistycznym zapleczem portowym w bezpośrednim sąsiedztwie firmy. W skład polickiego portu wchodzą trzy nabrzeża (barkowe, pełnomorskie i specjalistyczne nabrzeże do przeładunku chemikaliów, tzw. Mijanka). Port używany jest jako terminal obsługujący dostawy i wysyłki towarów masowych z i do Grupy Azoty Police, takich jak: fosforyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy, amoniak. Przeładowuje również ładunki dla podmiotów zewnętrznych, np. węgiel, koks, konstrukcje stalowe. Rocznie obsługuje ok. 250 jednostek i przeładowuje około 2,5 mln ton ładunków.
Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police SA, wchodząca w skład Grupy Azoty SA jest największą w regionie zachodniopomorskim spółką giełdową. Łącznie Police zatrudniają ok. 3,5 tys. pracowników. Grupa Azoty to największa w Polsce firma chemiczna, notowana na GPW. Spółka powstała w wyniku konsolidacji zakładów z Tarnowa, Puław, Polic i Kędzierzyna-Koźla. Grupa jest drugim co do wielkości producentem nawozów sztucznych w Europie i liczącym się producentem związków chemicznych.
rel (Azoty), PBS
Fot.: Azoty (Trammo Paris), Piotr B. Stareńczak (Coral Ivory)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.