Porty, logistyka

Zdaniem wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki potrzebne jest wzmocnienie rozwoju sieci kolejowej w Porcie Gdańsk; chodzi m.in. o dodatkową linię kolejową i nowy most.

- Sytuacja jest dla nas priorytetowa – podkreślił Marchewka w trakcie posiedzenia komisji sejmowej.

W czwartek sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła informację na temat działań podejmowanych w celu poprawy dostępu drogowego i kolejowego oraz od strony morza do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Obecna podczas posiedzenia prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć podkreśliła, że w budżecie państwa powinny zostać zabezpieczone środki na poprawę dostępu kolejowego i drogowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych, zlokalizowanych w gdańskim porcie.

- Nasza wyspa portowa jest połączona tak naprawdę tylko jednym mostem. Jeżeli cokolwiek się stanie, niemożliwe będzie absolutnie wygenerowanie tych wolumenów i tych wartości, które idą z przeładunków, przez chociażby Baltic Hub – powiedziała.

Prezes portu przypomniała, że na wyspie portowej znajdują się też m.in. Naftoport oraz inne podmioty, których działalność przekłada się na bezpieczeństwo energetyczne kraju.

- Żeby Port Gdańsk utrzymał to miejsce, które ma dzisiaj, a jest w pierwszej dziesiątce portów europejskich i jest pierwszym portem, jeśli chodzi o przeładunki kontenerów w obszarze Morza Bałtyckiego, to potrzebne jest przeznaczenie na ten port wielu miliardów złotych – zaznaczyła Dorota Pyć.

Stwierdziła ponadto, że Port Gdańsk generuje miliardowe wpływy do budżetu państwa.

- Przypomnę, że w 2023 roku Port Gdańsk odprowadził do budżetu państwa 6,6 mld zł. To są ogromne środki finansowe, ale żeby te miliardy dalej wpływały w większej skali, potrzebne są konkretne inwestycje, w tym inwestycje w infrastrukturę kolejową i towarzyszącą jej infrastrukturę drogową – dodała Pyć.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka ocenił, że z dzisiejszego punktu widzenia przepustowość linii kolejowej przy obecnych przeładunkach w Porcie Gdańsk jest wystarczająca.

- Natomiast myśląc o rozwoju, rozbudowie, chociażby z punktu widzenia tego, co się dzieje w Porcie Zewnętrznym i rozbudowie pozostałych części w Porcie Północnym, widzimy, że potrzebne jest udrożnienie i wzmocnienie rozwoju sieci kolejowej. A prawdą jest też to, że dzisiaj cały transport kolejowy odbywa się za pomocą jednego mostu i trzeba to zdywersyfikować. Sytuacja jest dla nas priorytetowa – powiedział.

Podkreślił, że "jeśli chcemy mówić w perspektywie wieloletniej o rozwoju gdańskiego portu i zwiększeniu przeładunków, to niezbędne jest wzmocnienie i rozwój infrastruktury na jego zapleczu".

- Dodatkowa linia kolejowa, wybudowanie nowego mostu jest tym nad czym pracujemy i to zostało ustalone, jako kierunek działań – stwierdził wiceszef resortu infrastruktury.

W ubiegłym roku Port Gdańsk obsłużył 3 559 morskich statków handlowych, przeładowując 77,4 mln ton ładunków. Według szacunków zysk netto wyniósł ok. 264 mln zł.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8219 3.8991
EUR 4.116 4.1992
CHF 4.3064 4.3934
GBP 4.9176 5.017

Newsletter