Porty, logistyka

Wygląda na to, że w Gdyni ustanowiony zostanie kolejny rekord wielkości wśród zawijających do tego portu kontenerowców. Stanie się tak za sprawą pojemnikowca Charlotte Maersk, który spodziewany jest przy nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT Gdynia) we wtorek, 12 lutego br.

Jego wizyta w Polsce będzie miała raczej nietypowy przebieg, jak na znane w naszych portach oceaniczne kontenerowe połączenia liniowe. Po zawinięciu do Gdyni uda się na kotwicowisko Bałtijska i Kaliningradu, najpewniej w celu przyjęcia paliwa z bunkierki, by 14 lutego późnym wieczorem lub w nocy zacumować w DCT Gdańsk. Z gdańskiego terminalu uda się, przez Kanał Sueski, na Daleki Wschód, zawijając po drodze w Europie jeszcze tylko do Felixstowe.

Spośród odwiedzających Gdynię Charlotte Maersk będzie największym dotąd pojemnikowcem pod względem ładowności kontenerów. Armator wykazuje nominalną ładowność tego statku w wysokości 9640 TEU. Niektóre inne źródła podają liczbę 9612 TEU. Nie będzie wielkiego skoku, ale tak, czy inaczej - jest to zauważalnie więcej (o ok. 5 %), niż w przypadku największego dotąd pod tym względem kontenerowca w Gdyni - MSC Asya. Statek ten przypłynął do naszego portu 7 sierpnia 2015 roku. Legitymuje się ładownością 9178 TEU. 

Jednak Charlotte Maersk ustępuje trzem-czterem kontenerowcom, które były w ostatnich latach w Gdyni, zarówno pod względem nośności (109 657 t), jak i tonażu pojemnościowego brutto (92 198 jednostek).

MSC Asya, o długości całkowitej 336,68 m, 45,60 m szerokości konstrukcyjnej, 15,50 m zanurzenia i wysokość bocznej 27,20 m, charakteryzuje się wypornością 153 323 t, nośnością 117 247 t i pojemnością brutto 107 849. Charlotte Maersk jest z kolei dłuższa od MSC Asya - ma 346,98 m długości całkowitej, 142 795 t wyporności i 92 198 jednostek tonażu pojemnościowego brutto.

Czytaj także: MSC Asya - rekordzista w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym

Pierwszym statkiem w serii reprezentowanej przez Charlotte Maersk był Sovereign Maersk przekazany do eksploatacji w 1997 roku. Przy ładowności 8160 TEU był wtedy największym kontenerowcem świata.

Statki z serii, do której należą Charlotte Maersk i Sovereign Maersk były przebudowywane, stąd ich większa obecnie ładowność - na poziomie ponad 9600 TEU. Osiągnięto to przez dodanie warstw kontenerów przewożonych na pokładzie. W związku z tym, dla zapewnienia odpowiedniej widoczności z pomostów nawigacyjnych (sterówek), konieczne było podwyższenie nadbudówek na tego typu statkach. 

Gdynia przygotowuje się do przyjmowania znacznie większych, niż niespełna 350-metrowy Charlotte Maersk, kontenerowców w planowanym porcie zewnętrznym, ale i w dotychczasowych terminalach w głębi portu. Powstające nowe obrotnice i pogłębienie akwenów portowych należą do kluczowych elementów rozwoju gdyńskiego portu.

Jednak na razie, rekordowy dla Gdyni Charlotte Maersk, to statek wciąż dalece mniejszy od zawijających do terminalu DCT Gdańsk. Tam cumują kontenerowce należące do największych w świecie - o ładowności nawet ponad 21 000 TEU.

Jak podkreślił w wypowiedzi dla Radia Gdańsk dyrektor marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia Maciej Krzesiński, wpłynięcie jednostki możliwe będzie dzięki przebudowanej w zeszłym roku Obrotnicy numer 2. - W tej chwili daje nam ona możliwość przyjmowania statków o długości do 366 metrów, a docelowo będzie to o 34 metry więcej. Tak więc Charlotte Maersk jest bardzo blisko tej granicy i będzie to swoisty test obrotnicy - dodaje.

Wprowadzanie tak dużych statków jest bezpieczniejsze dzięki nowoczesnemu systemowi nawigacji - RTK, który działa w gdyńskim porcie od początku tego roku i umożliwia bardzo precyzyjne, z dokładnością do kilku centymetrów, naprowadzanie jednostek w czasie rzeczywistym.

PBS

Charlotte Maersk - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9245744
państwo bandery - Dania (DIS - Międzynarodowy Rejestr Duński)
armator / właściciel- Moller-Maersk A/S, Dania
armator zarządzający, operator - Maersk Line A/S, Dania
rok budowy - 2002
stocznia - Odense Staalskibsvaerft A/S, Munkebo (Lindo Shipyard), Lindo - Odense, Dania
długość całkowita - 346,98 m
długość między pionami - 331,54 m
szerokość konstrukcyjna - 42,80 m
zanurzenie - 14,93 m
wysokość boczna - 24,10 m
nośność - 109 657 t
wyporność - 142 795 t
masa statku pustego - 33 138 t
tonaż pojemnościowy brutto - 92 198
tonaż pojemnościowy netto - 53 625
ładowność kontenerów - 9612 TEU
kontenery "pojemnościowe" (@ 14 t) - 6600 TEU
gniazda dla kontenerów chłodzonych - 817
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 15 751 m³
napęd główny - jednośrubowy (śruba o stałym skoku, 100 obr./min.)
moc napędu głównego - MCR 65 880 kW (89 570 KM)
prędkość eksploatacyjna - 25,00 węzła
silnik napędu głównego - 1 × 12RTA96C Wartsila Sulzer
silniki pomocnicze (w zespołach prądotwórczych) - 5 × 7L32/40 MAN-B&W (MCR 3100 kW - każdy) 
zużycie paliwa - 238,98 ton / dobę (przy prędkości 24 węzłów)
stery strumieniowe - 1 × 2210 kW (3005 KM) dziobowy + 2 × 900 kW (1224 KM) rufowe
załoga - 15 osób
klasyfikacja - ABS
notacja klasy - (+)A1, Container Carrier, (+)AMS, (+)ACCU, TCM, PMP+, CRC, DLA Service Restriction: Unrestricted Service 

Dotychczasowy gdyński rekordzista pod względem nominalnej ładowności - MSC Asya:

 

-1 Mr
A po polsku się nie dało tego napisać?
10 luty 2019 : 06:22 Greg | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter